کتاب فرزندان ایرانیم و خاطراتی که قاب می‌شوند

کتاب فرزندان ایرانیم و خاطراتی که قاب می‌شوند

نویسنده: سارا ملاعباسی

در میان خاطرات دفاع مقدس با همه سختی‌ها و مشکلاتش، خاطرات شیرین و ماندنی هم پیدا می‌شود و اگر کسی که نوجوانی و جوانی‌اش را در این دوران سپری کرده این خاطرات را تعریف کند، شیرین‌تر هم می‌شود.

کتاب فرزندان ایرانیم به نویسندگی داوود امیریان، روایت خاطرات نوجوانی اوست که از سوی نشر کودک و نوجوان سوره مهر (مهرک) منتشر شد.

این کتاب روایت نوجوانی نویسنده است که در آن سال‌ها با دستکاری در شناسنامه و بالا بردن سنش به پادگان نظامی می‌رود تا در کنار دیگر داوطلبان آموزش بیند و راهی جبهه شود.

موضوع تغییر تاریخ تولد و ترس از لو رفتن این ماجرا، گره‌ای است که تا انتها خواننده را با کتاب همراه می‌کند و ماجراهای دیگر در کنار آن شکل می‌گیرد.

ماجراهای دیگر به تعریف آنچه بر او و همراهانش گذشته و فضای دهه شصت و حال و هوای آن زمان مربوط می‌شود؛ از غافلگیری‌های شبانه با خشم شب تا شرکت در کلاس‌های عقیدتی و انواع تنبیهات و تشویقات.

یکی از نکات مهم این کتاب این است که نویسنده، این خاطرات را صرفاً روایت نمی‌کند و با بُعد داستانی که به آن داده، کتاب را خواندنی کرده است. این بُعد داستانی را می‌توان در انتخاب شخصیت‌ها و فضاسازی اتفاقات مختلف مشاهده کرد.

نویسنده با توصیف و انتخاب شخصیت‌هایی که واقعی هستند و بسیاری از خاطره‌ها به واسطه آنها شکل گرفته، فضایی را برای نوجوانان امروزی ترسیم می‌کند که مشابه آن را کمتر در فیلم و سریال و یا کتاب‌های دفاع مقدس دیده و خوانده است.

در اصل «فرزندان ایرانیم» روایت نوجوانان و جوانانی است که روزگاری از خودشان گذشتند و به جبهه رفتند. این موضوع وقتی با چاشنی طنز و موقعیت‌های کمدی همراه شود، باعث می‌شود هم مخاطب نوجوان حال و هوای آن روزها را درک کند، هم صرفاً به قسمت تیره آن دوران نگاه نکند و شیرینی بعضی روزها و بعضی خاطرات را بچشد.

تجربه زیسته امیریان و اینکه او زمانی جزو همین نوجوانان بوده، بر باورپذیری و رعایت حد و مرزها تاثیر مستقیم گذاشته است.

گفتنی است این کتاب نمونه کوچک و خوبی از خاطرات ماندگار دوران دفاع مقدس است که برای نسل جدید آگاهی بخش است و روزهای نگرانی و مبارزه برای میهن را برای آدم‌هایی که در آن دوران زندگی می‌کردند، زنده می‌کند.

پایان

این کتاب را می‌توانید به صورت الکترونیکی یا فیزیکی تهیه کنید.

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317793
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.