هوشنگ مرادي کرماني نامزد دريافت جايزه «آستريد ليندگرن» شد

موسسه پژوهشي تاريخ ادبيات کودکان بار ديگر هوشنگ مرادي کرماني را به ‌عنوان نامزد دريافت جايزه «آستريد ليندگرن» برگزيده است.
اين موسسه يکي از نهادهاي داراي حق معرفي نويسنده، تصويرگر، مروج يا سازمان‌هاي ترويجي و نهادهاي اثرگذار در حوزه ادبيات کودکان براي جايزه آستريد ليندگرن (Alma) است.

اين نهاد درباره انتخاب خود چنين نوشته است: موسسه بر اين باور است مرادي کرماني به سبب آثاري که در ايران فراگير و تأثيرگذار هستند و دامنه اين تأثيرگذاري سال‌هاست جهاني شده، شايسته معرفي چندباره براي اين جايزه است. هوشنگ مرادي کرماني ، نويسنده کودکان و نوجواناني است که در جامعه صداي‌شان شنيده نمي‌شود.

از کودکاني که بر تار قالي نقش مي‌چينند تا کودکاني که پشت ميز مدرسه‌هاي روستايي از کمترين امکانات آموزشي بهره‌مند هستند. آثار مرادي کرماني بازنمايي خلاق از کردار و رفتار خانواده ايراني با کودکان در فضاي خانه و بيرون خانه در دوره‌اي مشخص از تاريخ اجتماعي اين سرزمين است.

 

مرادي کرماني در آثار خود نه‌تنها مناسبات فردي، اخلاقي و اجتماعي ميان کودکان و بزرگ‌سالان را به نمايش مي‌گذارد که مهم‌تر از آن درون شخصيت‌هاي خود را مي‌کاود و انگيزه‌هاي رفتاري و روحي آن‌ها را بر قلم خود مي‌آورد تا از دل آن شخصيتي مانند «مجيد» خلق شود.

شخصيتي چندبعدي که با حضورش در خانه بي‌بي يا مادربزرگ، بي‌کسي ظاهري و مهر عميق مادربزرگ به سرنوشت نوه را، و با حضور در مدرسه، نظام ناکارآمد آموزش‌وپرورش را و درنهايت جامعه‌اي را به تصوير مي‌کشد که در ميان سنت و مدرنيته گير افتاده است، سينما مي‌خواهد، اما نبايد سردر داشته باشد، راديو مي‌خواهد، اما نبايد پيچ آن در اختيار کودک خانواده باشد.

براي پرسش و پرسيدن کم يا زياد توي سر کودک مي‌زند، اما انتظار دارد که درس بخواند و کمتر از دکتر و مهندس هم نشود. جامعه‌اي که به دهاتي و شهري، به تهراني و شهرستاني، به پايين‌شهري و بالاشهري، به ثروتمند و فقير بخش شده است و هر بخش نيز نمايشي خنده‌دار يا گريه‌دار که ترکيب آن مي‌شود طنز سياه از خود نشان مي‌دهند. مرادي کرماني نويسنده‌اي طنزپرداز است، اما در طنز او پشت هر خنده‌اي، چشماني است که ممکن است نمناک شوند.

موسسه پژوهشي تاريخ ادبيات با ايمان به اين‌که مرادي کرماني نامزدي شايسته براي اين دوره از جايزه آلما است، همچنان مانند چند دوره گذشته از نامزدي ايشان براي اين جايزه بزرگ پشتيباني و او را براي سال ???? نيز معرفي مي‌کند. با اين اميد که آثار اين نويسنده نامدار بيش از گذشته در ايران و جهان ديده و ترويج شود و خودش نيز بتواند اين جايزه بزرگ را دريافت کند.

 

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313533
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.