آیا هوش مصنوعی واقعا مصنوعی است؟

آیا هوش مصنوعی واقعا مصنوعی است؟

نویسنده: محمدحسین دهقانی ابیانه

چند هفته‌ای از سیل خروشان اخبار مربوط به تصاویر بسیار واقعی دست‌ساز هوش مصنوعی می‌گذرد و عده‌ای مانند خوره به جان این هوش افتاده‌اند و با جایگشت‌های متفاوت کلمات، از وی طلب تصویر می‌کنند.

این افراد در اکثر موارد به تصاویر ساخته شده ایراد گرفته و هوش مصنوعی را مسخره می‌کنند؛ حالا نیست خودشان پیکاسو و کمال‌الملک تشریف دارند، نمی‌توانند هنر را دچار سخیف‌شدگی ببینند.

عده‌ای با ترس و ابهام فراوان به موضوع نگاه می‌کنند و هیچ فکری نمی‌کنند، تنها زل زده‌اند به دوربین و مانند مجسمه هرکول، به مکانی چشم دوخته‌اند و هر از گاهی «نچ نچ» می‌کنند. کاری به این افراد نداشته باشید، سهمیه «نچ نچ‌»شان است می‌خواهند این‌گونه می‌خواهند خرجش کنند، تازه متوجه حیات آن‌ها خواهیم شد و این خوب است.

برخی افراد نیز مخ هوش مصنوعی را به کار گرفته و سوالات را به‌ شیوه رگباری به سمت پرسش‌شونده (در این‌جا هوش مصنوعی) می‌فرستند و بی‌خودی با او بحث می‌کنند.

محتوای سوالات این عزیزان به‌شدت مهم است و اگر نپرسند، دیده شده است که می‌افتند و می‌میرند؛ برای مثال سوال از علت نبود کاخ‌سفید در خیابان فرشته تهران را مطرح کرده و مصرانه پیگیر جواب آن هستند، حال اگر به مکان زندگی وی نگاهی بیاندازیم، در زیرپله خانه پدری‌اش واقع در خیابان خردمند مناطق اطراف ساوجبلاغ زندگی می‌کند.

هوش مصنوعی اما آن‌چنان مصنوعی هم عمل نمی‌کند و دیده شده است که در مواقعی عده‌ای را اصطلاحا خیط کرده و در موارد دیگر، خیط شده است ولی مجددا طرف مقابل را خیط کرده است.

هوش مصنوعی می‌تواند این بهانه را بیاورد که من داده و اطلاعاتی در این موضوع که خیط شده‌ام، نداشتم ولی با کسب داده و اطلاعات توانستم از خیطیَّت (بر آوای خیکیَّت؛ به افراد خپل، خیکی اطلاق می‌شود/ لفظ تهاجمی) نجات پیدا بکنم که چون آدمیزاد هستیم، به بهانه‌های او اهمیت نمی‌دهیم و با لبخن، او را مسخره می‌کنیم؛ صدالبته که باید یادمان باشند:

گَهی پشت به زین و گَهی زین به پشت

یا در زبان عربی، ضرب‌المثلی با مضمون:

یک روز بر وفق مراد و روز دیگر بر وفق غیر مراد است (مراد چه کسی است؟ نمی‌دانیم، پس بهتر است در مثال، هیچ مناقشه‌ای نکنیم)

به‌طور کلی هوش مصنوعی و ویژگی‌هایی که به تازگی از آن رونمایی شده است، انسان را کمی به فکر فرو می‌برد و تغییرات بسیاری را پیش‌بینی می‌نماید.

می‌توان آن را مانند انقلاب صنعتی برای جوامع درگیر دانست و گستره و عمق آن را بیشتر در نظر گرفت.

ورود به این موضوع و ابهامات بسیار زیاد آن، نباید موجب هراس شود و مشخصاً نباید با کله به درون آن پرید، چون معلوم نیست کجا فرود خواهیم آمد. پیشروی مطلوب، با سرعت مناسب و اطلاعات متقن است، بوق نزنید!

پایان

برای مطالعه سایر مطالب اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=318195
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.