ایمنی حمل و نقل؛ مقوله مهم این مقال

ایمنی حمل و نقل؛ مقوله مهم این مقال

نویسنده: محمدحسین دهقانی ابیانه

دوازده سال می‌شود که هفت اردیبهشت هرسال را روز ایمنی حمل و نقل نامگذاری کرده‌اند. علت این نامگذاری، اهمیت حمل و‌ نقل‌ در زندگی است و این اهمیت در ایران، بسیار اَهَم‌تر از برخی موضوعات نه‌چندان مهم است.

در حمل‌ و‌ نقل، ایمنی باعث می‌شود که حمل و نقل ایمنی داشته باشیم و این ایمنی، باعث می‌شود که حمل و نقل ما، ایمن باشد.

به منظور درک ایمنی حمل‌ونقل، پراید را به عنوان یک وسیله نقلیه، در یک سمت ترازو قرار می‌دهیم و چون ترازوی مورد استفاده دیجیتال است، پراید با  وزن حدودی هشتصد کیلوگرم، وسیله‌ی حمل و نقل ایمنی به‌نظر می‌آید.

از دیگر وسایل ایمن حمل‌و‌نقل، می‌توان به قطارها اشاره نمود. قطار، وسیله‌ای است که روی ریلی که برای آن تعبیه شده است، حرکت می‌کند.

مردم نیز با برخی قطار‌ها می‌توانند به حمل‌ و‌ نقل بپردازند زیرا برخی دیگر از قطارها، فقط کالا را حمل‌ و‌ نقل می‌کنند و حضور انسان برای حمل‌ و‌ نقل‌ در آن برخی قطارها، برای خودش سخت است؛ آدمی را تصور کنید که داخل کانتینر قرار گرفته و به حمل و نقل می‌پردازد.

برای او بسیار سخت و جانفرسا است، تازه ایمن هم نیست، فرضاً قطار ترمزدستی را می‌کشد (مبرهن است که لوکوموتیوران یا یکی از مسافرین باعث گرفتن ترمز شده است)، بعد آدمی که در کانتینر روی قطار درحال حمل و نقل است، با سر به قطعات فلزی دیواره کانتینر برخورد می‌کند. بسیار دردناک است.

اما یکی از مهمترین راهبرها برای حمل‌ و نقل‌ ایمن، حمل و نقل‌ نکردن است. شما با حمل‌ و‌ نقل نکردن، عملاً کاری صورت ندادی که ایمنی آن مدنظرت قرار گیرد و به همین علت، در ایمنی قرار داری.

با توضیحات ارائه‌شده، در روز ایمنی‌ حمل‌ و نقل‌، مدیران و مسئولان باید به فکر ارتقای ایمنی‌ این مقوله باشند و بهترین راه برای آن، جلوگیری از آن است، پس به همین دلیل، گرانی وسایلی که از این ایمنی می‌کاهند، در دستورکار تک تک افراد دخیل در ایمنی حمل‌ و نقل و خود حمل‌ و‌ نقل، قرار گرفته است.

باشد که در این روز، حمل‌ و‌ نقل‌‌ ایمنی‌ داشته باشیم و آن را به روزهای دیگر، تسرّی دهیم.

پایان

برای مطالعه سایر مطالب اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=318017
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.