کتاب بر لایک رفته و شوخی‌هایی که آشنا به نظر می‌رسد

کتاب بر لایک رفته و شوخی‌هایی که آشنا به نظر می‌رسد

نویسنده: سارا ملاعباسی

این روزها اگر بگذارند و بتوانید ۵ دقیقه در فضای مجازی بگردید، پست‌هایی را خواهید دید که در قالب‌های مختلف و در موضوعات متنوع شما را سرگرم می‌کند و مدعی است که به شما اطلاعات می‌دهد. پس از شما می‌خواهد به پاس همان اطلاعات پست مربوطه را لایک کنید.

کتاب بر لایک رفته نوشته حسام مقامی‌کیا با این نوع سبک پست گذاشتن در فضای مجازی شوخی کرده و به نوعی با کنایه و شبیه سازی قالب نوشتاری، آن را نقد کرده است.

کتاب بر لایک رفته در دسته‌بندی‌های مختلفی مثل؛ «آیا می‌دانید، درس‌های زندگی، پندهایی از تاریخ، شخصیت‌شناسی، عجایب جهان، مقالات علمی، رفتار متقابل، لطفا به اشتراک بگذارید و تصحیح، تبریک و تشکر»، با موضوعات روز شوخی کرده و این شوخی‌ها طوری طراحی شده‌اند که خودشان به تنهایی قابلیت اشتراک گذاشتن با دیگران را دارند و لایک خور هستند.

طنز این کتاب بیشتر به بازی با کلمات برمی‌گردد که گاهی با آرایه‌های ادبی، گاهی با غافلگیری میان متن، گاهی با طراحی گفت‌وگو‌ها و طراحی توضیح واضحاتی که خودمان بهتر با آن آشنایی داریم مخاطب را می‌خنداند.

به طور مثال کمتر کتابی را پیدا می‌کنید که در آن عباراتی مثل «پول خون بابا»، «پول چایی» یا «مهریه» را با عباراتی طنزآمیز تعریف کند. همچنین برای‌تان طالع بینی کند، اقبال‎تان را از روی امضا حدس بزنند و به شما در لحظات حساس راهکار بدهد و به موضوعات اجتماعی و بعضی ناهنجاری‌ها توجه نشان دهد.

حسام مقامی‌کیا در این کتاب این کار را انجام داده و علاوه بر اینکه شما را یاد دوران بدون دغدغه فضای مجازی می‌اندازند لبخند بر لبتان می‌نشاند و می‌تواند شما را برای ساعتی سرگرم کند.

به طوری که حس نمی‌کنید به جای گوشی کتاب دست‌تان است، مطالب به راحتی لود می‌شوند و شما می‌توانید این پست‌ها را بخوانید و بخندید و بابت لایک نکردن هم عذاب وجدانی به گردن‌تان نباشد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«از پسته آموختم که هرچه بیشتر بخندی زودتر خورده می‌شوی. از پرتقال آموختم که هر گردی گردو نیست. از گز آموختم که کاری را که چسبیدم ول نکنم. از پولکی آموختم که اگر شفاف باشی دستمالی می‌شوی.

از بادام‌هندی آموختم که ملیت مهم نیست، قابلیت مهم است. از فندق آموختم که دنبال جلب توجه دیگران نباشم. از چاقاله‌بادام آموختم که چاقی و لاغری ملاک نیست. از سمنو آموختم که می‌شود تلخ بود ولی به شیرینی معروف شد.»

می‌توانید این کتاب را آنلاین بخوانید.

پایان

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317985
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.