ویژدان چیست؟ راهکارهای وجدان سازی را بخوانید

ویژدان چیست؟ راهکارهای وجدان سازی را بخوانید

نویسنده: علیرضا عبدی

حاج یدالله سَطوری (یا شاید سَتوری) که ۹ بار کربلا رفته بود و پسرش هم روبه‌روی قبرستان بقیع و در حج تمتع به دنیا آمده، در طی مصاحبه‌ای حدوداً ۱۵ سال پیش خاطرنشان کرد: «این‌ شووراهایی که با رأی مردم، شوورا شده‌اند، نمی‌توانستند حتی یک گاو هم بچَرونن ولی با رأی مردم شوورا شده‌اند و باید ویژدان داشته باشند و به مردم کومک کنند.»

همین فیلم که وایرال شد، اولتیماتومی بود تا سازمان ملل متحد و یونسکو و بروبکس، به فکر باشند که چرا ما یک روز جهانی وجدان توی تقویم بین‌المللی نداشته باشیم؟

مگه ما رأی نیاوردیم که کمک‌حال کردم ‌باشیم؟ آیا واقعاً ما توانایی چراندن یک گاو را در صورت رأی نیاوردن داشته‌ایم؟ پس این‌گونه شد که روز ۵ آوریل، شد روز‌ جهانی‌ وجدان.

در راهکارهای وجدان سازی باید مقابله‌به‌مثل کنیم. یعنی اگر راه‌های مبارزه با وجدان را یاد بگیریم و‌ بی‌وجدانی را بیاموزیم و نیز خلاف آن را انجام بدهیم، می‌شویم آدم وجدان‌مند.

۱. وجدانتان را خاموش کنید. وجدان عین‌ گوشی شما، نیاز دارد که گاهی شارژ شود. پس خاموشش کنید و گاهی بیندازیدش کنار. همین‌طوری دست‌فرمانتان خوب است، پیش بروید.

۲. درمان بهتر از پیشگیری است. به هرکسی که می‌شناسید یا حتی نمی‌شناسید ولی از شما ضعیف‌تر است، هر حرفی که دوست دارید بزنید. بعداً فکرش را می‌کنید که چگونه می‌شود.

۳. اصلاح نکردن امور. همیشه خدا که شما نمی‌توانید کار ایده‌آل انجام بدهید. پس اصلا نیازی نیست که دست به اصلاحِ کار (هم‌زدنِ کار قبلی) بزنید. همان قبلی که‌ انجام داده‌اید عالی است. با عذرخواهی، خودتان را کوچک نکنید.

۴. پدر و مادر خوبی نباشید. همه‌چیز ریشه در کودکی دارد، شوخی خنده‌داری بود که علیه روانشناسان پرمشتری ساختند. ذهن، همه خاطرات کودکی را به‌کلی پاک می‌کند. اسم بچه‌ را بگذارید ماشاالله ولی در حد استغفرالله تربیتش کنید.

۵. مسئولیت‌ و این میز برای شماست. میزها مثل سگ وفادارترین موجودات هستند. حتی براساس جدیدترین تحقیقات دانشگاه کمبریج و گزیده بریج چون درّ، مشخص شد که میزها از سگ نیز وفادارترند. پس اگر مسئول هستید، هرچه خواستید انجام دهید. یا اصلا هیچ کاری نکنید.

۶. پول حرف اول و آخر را می‌زند.‌ پس یادتان باشد که بهترین ثروت انسان، پول است.

پایان

برای مطالعه سایر مطالب اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317884
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.