دفتر خاطرات حیوانات؛ کتابی با جزئیات دقیق و بانمک

دفتر خاطرات حیوانات؛ کتابی با جزئیات دقیق و بانمک

نویسنده: سارا ملاعباسی

تا به حال به این فکر کرده‌اید اگر حیوانات بخواهند درباره ما آدم‌ها صحبت کنند چه می‌گویند؟ یا حتی اگر بخواهند افکار خودشان را شرح دهند به چه چیزهایی توجه می‌کنند؟

اگر فکر نکرده‌اید یا فکر کرده‌اید و به نتیجه نرسیدید، نگران نباشید. چون علیرضا غفاری قبلا به آن فکر کرده و کتاب دفتر خاطرات حیوانات را نوشته است.

کتاب دفتر خاطرات حیوانات همانطور که از نامش پیداست از زبان حیوانات مختلف نوشته شده است.

هرکدام از آن لوکیشن یا مکان خاص خودشان را دارند و هرکدام در سال و قرن خاصی خاطراتشان را نوشتند.

علت اینکه هیچ کدام از آنها به هم مربوط نمی‌شوند این است که به گفته نویسنده، او فقط بیست و چهار ساعت می‌توانست به گنجینه خاطرات حیوانات که بر پوست نارگیل نوشته شده، دسترسی داشته باشد و فقط برشی از هر کدام را نوشته است.

از نکات قابل توجه در این کتاب این است که نویسنده از آنچه که بر بعضی حیوانات در طول تاریخ گذشته و به تاریخچه آنها مربوط می‌شود، اشاره کرده. مثل گاوهایی که زمانی باید با آدم‌ها یا دیگر گاو‌ها می‌جنگیدند یا حیوانات دیگری که ترس از شکار داشتند و بعضی دیگر که در سیرک کار می‌کردند.

در بعضی از خاطرات نیز اسمی از آدمیزاد می‌آید و جفایی که گاهی به ناحق به حیوانات شده را در قالب خاطرات نوشته‌اند. مثل انقراض یوزپلنگ‌ها یا گله کردن آنها از اینکه اشتباهی از آنها در ضرب‌المثل‌ها استفاده می‌شود.

مثلاً بوقلمون در بخشی از خاطراتش نوشته: «خیلی عجیب است! آدم‌ها به کسی که تا دیروز جمهوری‌خواه بوده و امروز مدافع سرسخت دمکرات‌هاست، می‌گویند: بوقلمون صفت. به نظرم این بی‌انصافی است و پذیرفتنی نیست، چون آن‌ها مرامشان دگرگون می‌شود و ما فقط پرهایمان را هر وقت لازم باشد عوض می‌کنیم، درست مثل آدم‌ها که رنگ مو و چشم و لباس‌هایشان را مدام تغییر می‌دهند و هرگز هم سرزنش نمی‌شوند.»

دفتر حاطرات حیوانات کتابی است که با زبانی طنز آمیز همراه با کنایه، بار حقوق حیوانات را بر ما آشکار می‌کند و به نوعی با خاطرات چند خطی یادآور می‌شود، حیوانات در هر اندازه و از هر نوعی که باشند در کنار ما حق زندگی دارند.

خاطراتی که گاهی مخاطب را می‌خنداند و گاهی او را به فکر فرو می‌برد.

این کتاب علاوه بر خاطرات طنزآمیز و تاثیرگذار شامل تصاویر و کاریکاتور‌هایی است که حبیب ایلون و افسانه آسایش آنها را طراحی کرده‌اند و فهرست کتاب را هم شامل می‌شود.

در آخر هم شاعر تصویری از رستوران طبیعت را برای خوانندگان توصیف می‌کند و کتاب را شاعرانه تمام می‌کند.

گفتنی است این کتاب به صورت صوتی با صدای نویسنده نیز تولید شده و قابل تهیه است.

می‌توانید این کتاب را در فیدیبو یا طاقچه آنلاین و یا از این لینک به صورت فیزیکی تهیه کنید.

پایان

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317857
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.