کتاب عطر سنبل عطر کاج و دغدغه‌های مهاجرت

کتاب عطر سنبل عطر کاج و دغدغه‌های مهاجرت

نویسنده: سارا ملاعباسی

کلمه «مهاجرت» برای بسیاری از ما کلمه ناآشنایی نیست و در عین حال، کلمه آشنایی هم نیست. یعنی درباره آن هم می‌دانیم و هم نمی‌دانیم.

کتاب عطر سنبل عطر کاج نوشته فیروزه جزایری دوما خاطرات او از سن هفت‌سالگی تا بعد از ازدواجش است که در دهه پنجاه همراه خانواده‌اش به کالیفرنیا مهاجرت کردند.

در این کتاب با نگاهی متفاوت و زبان طنز با مشکلات و دغدغه‌های مهاجرت خانواده‌ای که بدون هیچ آگاهی نسبت به فرهنگ یک کشور، ساکن آنجا شدند و باید خود را با آن وفق دهند، آشنا می‌شویم.

این تفاوت فرهنگی بین دو نقطه مختلف کره زمین که هر کدام ریشه و هویتی متفاوت دارند، موضوعی است که خود را در تک‌تک قسمت‌های خاطرات نویسنده نشان می‌دهد.

نویسنده نیز با نگاه طنز و متفاوتی که دارد این تضادها را به شکلی شیرین و به یادماندنی برای خواننده کتاب، توصیف می‌کند و خواننده در حالی که لبخند به لب دارد، فضای روایت‌ها را به خوبی درک می‌کند.

این تضاد خود را زمانی بیشتر نشان می‌دهد که فیروزه جزایری در دانشگاه برکلی تحصیل و در آنجا با یک مرد فرانسوی ازدواج می‌کند و با این ازدواج به نوعی فرهنگ شرق و غرب با هم تلفیق می‌شود.

در بخشی از کتاب درباره این موضوع می‌خوانیم:

« قبل از اینکه با فرانسوا ازدواج کنم به او گفتم من تیر و طایفه‌ام هم سر جهازم است. فرانسوا گفت که عاشق تیر و طایفه است به خصوص مال من.

حالا هر وقت به دیدن فامیل می‌رویم که همه شیفته شوهرم هستند، می‌بینم که ازدواج او با من اصلا به خاطر همین تیر و طایفه بوده. بدون خویشانم من یک رشته نخ هستم.

با همدیگر یک فرش ایرانی رنگارنگ و پر نقش و نگار می‌سازیم. یا مثلا: چینی‌های لیموژ در نبودشان لذت بیشتری به ارمغان آورده بودند تا وقتی که توی گنجه بودند.»

در کتاب عطر سنبل عطر کاج، نویسنده بدون پیچیدگی، هر اتفاقی را همانطور که هست بیان می‌کند. یعنی با توجه به اینکه نویسنده می‌تواند خاطرات کودکی‌اش را با ذهن امروزش بنویسد، این کار را نکرده و در سن کودکی مانند یک کودک و در سن نوجوانی و بزرگسالی از دیدگاه همان سن و سال، داستان را روایت می‌کند.

همچنین نوع روایت و نگاه طنزی که او به مسائل مهم و حیاتی دارد، هم خواننده را می‌خنداند و هم را به فکر فرو می‌برد و اجازه می‌دهد جدی‌تر به دغدغه‌های مهاجرت و وضعیت زندگی مهاجران در کشورهای دیگر فکر کند.

گفتنی است این کتاب برای بسیاری از افرادی که به خواندن زندگینامه و شنیدن خاطره علاقه دارند، مناسب است و می‌توانید عطر سنبل عطر کاج را به آنها پیشنهاد دهید.

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317805
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.