اوه یا اتو کدام گیرترند؟

اوه یا اتو کدام گیرترند؟

نویسنده: مهدی صالحی

فیلم سینمایی مردی به نام اتو با بازی بازیگر معروف آمریکایی تام هکنس در نقش اُتّو به همراه ماریانا تروینو در نقش مریسل و مانوئل گارسیا رولفو در نقش تام شوهر مرسیل، به کارگردانی مارک فورستر و نویسندگی دیود مگی ساخته سال ۲۰۲۲ میلادی، اقتباسی است از فیلم مردی به نام اوه که در سال ۲۰۱۵ توسط هانس هولم سوئدی نویسندگی و کارگردانی شده است که او هم بر اساس رمانی به همین نام اثر فردیک بکمن در سال ۲۰۱۲ منتشرشده گردیده.

این فیلم که در ژانر کمدی درام نوشته و تولیدشده است به داستان زندگی مردی به نام اُتّو می‌پردازد که به‌تازگی بازنشسته شده است و اخلاق درست‌وحسابی هم ندارد و از آن آدم‌های گیر است که هر کس او را ببیند می‌گوید: این بابا صبح که از خواب بیدار می‌شود اول سری به کلانتری محل می‌زند و از دست خودش شکایت می‌کند و بعد سراغ کار و زندگی‌اش می‌رود.

به هر حال اُتّو با این اخلاق گندش فیلم کمدی ساخته است.

این بزرگوار که از همه چیز زده شده است، می‌خواهد برای ایام بازنشستگی خود یک هیجان کاذبی را ایجاد کند.

در نتیجه تصمیم می‌گیرد خود را به روش‌های مختلف به دیار باقی بفرستد. اما چون پیر است و دستش جان ندارد نمی‌تواند این کار را به‌درستی انجام بدهد.در نتیجه تا آخر فیلم می‌ماند.

از طرف دیگر با ورود همسایه‌های جدید که در فیلم اوه ایرانی بودند و در این فیلم از جای دیگری آمده‌اند، ولی این تغییر کشور هم نتوانست خلق‌وخوی مریسل و تام را عوض کند و این دو مشخصاتی تمام ایرانی دارند، مثلاً آقایان ایرانی اول خودشان کاری را انجام می‌دهند و اگر نشد به تعمیرکار زنگ می‌زنند تام هم همین است و یا زنان ایرانی.

البته زنان قدیم همیشه در اکثر فیلم‌ها حداقل یک‌بار را زایمان می‌کردند و در اینجا هم مریسل حامله است.

به‌هرحال درست است که کارگردان اثر به‌ظاهر ایران را حذف کرده است ولی تمام آن‌هایی که ایرانی‌ها را می‌شناسند می‌توانند به‌راحتی آب خوردن بفهمند که این دو ایرانی هستند.

از نکات جذاب دیگر فیلم قانونمند بودن اُتّو است. به‌نحوی‌که این قانون صدای همه را درآورده است.

او که هرروز صبح تمام برگه‌های پارکینگ را چک می‌کند و یا آشغال‌ها را در سطل درست می‌ریزد و اگر کسی اشتباه ریخته باشد خودش دست‌به‌کار می‌شود و آن‌ها را جابه‌جا می‌کند، می‌تواند نشان‌دهنده حس مسئولیت اجتماعی بالای این فرد باشد.

البته این فیلم هم گاهی گیرهایی داشت که هیچ کاری هم نمی‌توان برای آن کرد.

مثلاً حضور دختر با سگش و یا نامزدش به‌اندازه‌ای که گربه فیلم در پیش بردن فیلم نقش داشت نقش نداشتند و اگر این‌ها را از فیلم کم می‌کردیم، تنها اتفاقی که می‌افتاد زمان فیلم کم می‌شد.

دیدن این فیلم جذاب البته کمدی درام را به همه شما توصیه می‌کنم. فقط فراموش نکنید کمدی درام، ته تهش می‌تواند لبخندی بر لبان شما بنشاند و هرگز توانایی ایجاد خنده‌های بلند ندارد.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو یا نماوا تماشا کنید.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317708
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.