کتاب مردگان زرخرید؛ روایتی از جامعه مرفه روسیه

کتاب مردگان زرخرید؛ روایتی از جامعه مرفه روسیه

نویسنده: سارا ملاعباسی

کتاب مردگان زرخرید که با عناوین نفوس مرده، ماجراهای چیچیکف و رعایای مرده هم شناخته می‌شود، یکی از برجسته‌ترین آثار نیکلای گوگول است.

این کتاب داستان مردی به نام چیچکف است که به عنوان فردی ناشناس وارد شهر می‌شود و تصمیم می‌گیرد رعایایی که فوت شده‌اند ولی اسم‌شان هنوز جزو مردگان ثبت نشده است را از صاحبان‌شان بخرد. و این شروعی است برای ماجراهای جدید و توصیف جامعه ارباب-رعیتی روسیه که زمانی بر این کشور حاکم بود.

در نظام تزاری، بردگان و رعایایی که به مالکان خدمت می‌کردند، مانند ملک و زمین فروخته می‌شدند و مالکان‌شان آنها را خرید و فروش می‌کردند یا مانند دارایی باارزش در بانک به امانت می‌گذاشتند تا وام بگیرند.

نیکلای گوگول که بنیانگذار مکتب رئالیسم انتقادی است، با ورود یک غریبه به شهر و خرید و فروش رعایای مرده، قشر مرفه روسیه را توصیف می‌کند و گاهی با بازی با کلمات، خنده تلخی بر لب خواننده می‌نشاند.

این کتاب را می‌توان جزو آثار طنز دسته بندی کرد که مخاطبش را به قهقهه نمی‌اندازد، اما با ظرافت کلام و توجه به جزئیاتی که کمتر به آن اشاره شده، عمق فاجعه در یک جامعه را به تصویر می‌کشد و خواننده را از دورویی‌ها و اتفاقات دیده نشده، آگاه می‌کند.

طنز و موقعیت کمدی در «مردگان زرخرید» به جایی می‌رسد که بزرگان شهر به این فکر می‌افتند که چیچیکف کیست و چرا تصمیم به خرید رعایای مرده کرده است.

بیان ایده‌ها و طرز تفکر این قشر از جامعه، طنزی عمیق و چندلایه در خود دارد که با حماقت بزرگان شهر همراه شده و خواننده را به خنده می‌اندازد.

یکی از نکات این کتاب، نوع روایت گوگول است. او با اینکه شخصیت‌پردازی مناسب و داستان منسجمی نوشته است، گاهی به طور مستقیم با خواننده گفت‌وگو می‌کند.

او در آخر کتاب مثل کسی که بخواهد داستانی را تعریف کند، به طور مستقیم و جداگانه زندگی چیچیکف را شرح می‌دهد و از داستان اصلی فاصله می‌گیرد و اینجاست که مخاطب متوجه ایده اصلی چیچیکف و نیت واقعی او می‌شود.

گفتنی است این کتاب یکی از آثاری است که برای خواننده ناآشنا نیست و می‌توان مشابه آدم‌هایی که در این کتاب توصیف شده‌اند را در اطراف‌مان ببینیم.

می‌توانید این کتاب را در این لینک آنلاین بخوانید

برای مطالعه معرفی سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

پایان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317628
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.