سریال مهمانان ویژه؛ سنت و مدرنیته تلفیق می‌شود؟

سریال مهمانان ویژه؛ سنت و مدرنیته تلفیق می‌شود؟

نویسنده: سارا ملاعباسی

سریال مهمانان ویژه به کارگردانی سیدجواد رضویان و نویسندگی محسن کیایی در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه تهران پحش شد.

بازیگران این سریال امیرحسین صدیق، بیتا سحرخیز، محسن کیایی، آشا محرابی، علیرضا خمسه، رضا بابک، ایمان صفا، پوراندخت مهیمن و مرضیه صدرایی هستند.

این سریال داستان مجید کشاورز، استاد دانشگاه، (با بازی امیرحسین صدیق) است که به تنهایی در طبقه بالای خانه آقای کیهانی زندگی می‌کند. پریسا، دختر آقای کیهانی، دانشجوی مجید در دانشگاه است و مجید از او خواستگاری می‌کند.

آقای کیهانی از مجید می‌خواهد که همراه خانواده خود آخر هفته برای مراسم خواستگاری به خانه آن‌ها بروند و مشکلات مجید با ورود خانواده‌اش از همین جا شروع می‌شود.

چرا که او خانواده سنتی دارد و با خانواده آقای کیهانی که سال‌هاست در شهر زندگی می‌کند، تفاوت‌های بسیاری دارد.

همین موضوع و تضادی که بین دو قشر مختلف جامعه وجود دارد، سبب به وجود آمدن موقعیت‌های کمدی می‌شود. موقعیت‌هایی که از ناسازگاری فرهنگی نشأت گرفته و خود را در فرم و ساختار نشان می‌دهد.

نکته مهم فیلمنامه مهمانان ویژه این است که هدف نشان دادن این تضاد، اثبات برتری یک قشر بر دیگری یا تضعیف آن نیست.

بلکه نشان می‌دهد که چه قشر سنتی و چه مدرن، در جای خودشان عملکرد درستی دارند و ممکن است موقعیت‌شان به خاطر موضوعی مثل وصلت دو خانواده به چالش کشیده شود.

همچنین اضافه شدن خرده‌ داستان‌هایی به سریال، برای بیننده جذابیت و کشش ایجاد کرده و صرفاً به برخوردهای بین دو خانواده محدود نمی‌شود و به تکرار نمی‌افتد.

احترام به بزرگتر، اهمیت نقش پدر و مادر، احترام به فرهنگ‌ ناآشنا، وفق پیدا کردن با شرایط جدید به خاطر خانواده و پذیرش آدم‌ها با عقاید و رسوم متفاوت، از نکاتی است که به خوبی در این سریال مطرح شده و مخاطب آن را درک می‌کند.

این سریال که در ۱۵قسمت ساخته شده، یادآور می‌شود که انسان‌ها با هر نوع تفکر و سبک زندگی چقدر به حضور یکدیگر نیاز دارند و پیوندشان با یکدیگر می‌تواند مشکلات‌شان را حل کند.

موضوعی که با نگاهی کمدی و طنز به آن پرداخته شده و به دور از هر کلیشه‌ای، با بازی باورپذیر بازیگران نمایش داده شد.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317485
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.