فیلم دست نیافتنی ها؛ دست‌نیافتنی مثل لحظات شاد زندگی

فیلم دست نیافتنی ها؛ دست‌نیافتنی مثل لحظات شاد زندگی

نویسنده: مهدی صالحی

فیلم سینمایی کمدی درام «دست نیافتنی ها» را اولیویه ناکاش و اریک تولدانو کارگردان و نویسندگان فرانسوی این فیلم، که فیلم «سامبا» را در کارنامه کاری خود دارد، ساخته است و با بازی «فرانسوا کلوزه» و «عمر سی» در نقش فیلیپ نویسنده قطع نخاع و ادریس راننده فیلیپ تولید شده است.

داستان فیلم که بر اساس یک داستان واقعی نوشته‌شده، قصه نویسنده ثروتمندی به نام فیلیپ است که به دلیل سقوط با چتر از ناحیه گردن به پائین توان حرکت ندارد و با صندلی چرخ‌دار حرکت می‌کند و به دلیل این عارضه شخصی خشن و تندخو شده است که بعد از دیدن فیلیپ که برای امضای رد درخواست استخدامش آمده بود تا بتواند از بیمه بیکاری استفاده نماید از اخلاق و صداقت او خوشش می‌آید و بااینکه او قبلاً دزد بوده و به زندان رفته او را استخدام می‌کند و این دوستی سرآغاز تغییر این دو است.

این فیلم توانسته است جوایز فراوانی ازجمله جایزه بزرگ سینمای برزیل، جایزه ایمیج، جایزه رمبراند و جایزهٔ جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن را از جشنواره‌های بین‌المللی به دست آورد و یکی از مشهورترین فیلم‌های جهان بر اساس اقتباس از زندگی واقعی افراد می‌باشد.

فیلم دارای بار درام و کمدی همسانی است به حدی که نمی‌توان گفت کدام‌یک بر دیگری می‌چربد.

فیلم با صحنه رانندگی دیوانه‌وار و هیجان‌انگیز ادریس شروع می‌شود که توسط پلیس متوقف می‌شوند و فیلیپ با یک حرکت دغل کارانه خودشان را از دست پلیس نجات می‌دهند.

فیلم داستان آشنایی این دو و رفاقتی است که سالیان سال پایدار می‌ماند و از نکات جالب آن می‌توان به زندگی کردن بازیگران در آن اشاره کرد که واقعی و به‌ دور از اغراق است.

از نکات قابل‌توجه تغییر کردن اخلاق و متمدن‌تر شدن راننده خلاف‌کار است در ابتدای فیلم ادریس با راننده‌ای که جلوی درب پارک کرده برخورد تندی دارد ولی بعد از هم‌نشینی با فیلیپ اخلاقش عوض می‌شود و این را می‌توان در برخوردش با راننده‌ای که جلوی درب پارکینگ پارک کرده است متوجه شد که از او محترمانه می‌خواهد آنجا را ترک کند و این همان گفته سعدی است که می‌فرماید: کمال هم‌نشین در من اثر کرد / وگرنه من همان خاکم که هستم.

از دیگر نکات مثبت فیلم می‌توان به اهمیت خانواده اشاره کرد بااینکه ادریس توسط زن‌عمویش بزرگ‌شده ولی فیلیپ می‌گوید وظیفه تو است که به او احترام بگذاری.

صحنه‌های کمدی فیلم مثل تمام لحظه‌های زندگی ماست. انگار همه مردم دنیا یک‌جور فکر می‌کنند. وقتی فیلیپ و ادریس باهم به گالری نقاشی می‌روند و ادریس ارزش پاشیدن چند رنگ را بر روی بوم نقاشی می‌بیند خودش شروع به نقاشی می‌کند.

درست است که نقاشی‌های قدیمی اتاقش را خراب می‌کند ولی اثری هنری را خلق می‌کند که همین تابلو بی‌ارزش را فیلیپ در انتهای شلوار وکیلش فرومی‌کند و همه از این حرکت راضی هستند.

از این فیلم نباید انتظار قهقهه و یا شوخی‌های عجیب‌وغریب که در سایر فیلم‌های کمدی می‌بیند داشته باشید بلکه در این فیلم خود ما را نشان می‌دهد و کارهایی که ممکن است برخی از ما انجام دهیم و این هم ذات پنداری با نقش‌ها و بازیگران است که لبخند بر لبان ما می‌نشاند در کل این فیلم ارزش سه بار دیدن را دارد.

این فیلم را می‌توانید آنلاین تماشا کنید.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=317420
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.