سریال دزد و پلیس؛ مبارزه با مواد مخدر در قالب کمدی

سریال دزد و پلیس؛ مبارزه با مواد مخدر در قالب کمدی

نویسنده: سارا ملاعباسی

مواد مخدر، قاچاقچیان مواد مخدر و پلیس‌هایی که در این راه با قاچاقچیان مبارزه می‌کنند، موضوع فیلم‌های پلیسی و اکشن زیادی بوده است.

سریال دزد و پلیس به کارگردانی سعید آقاخانی و نویسندگی پیمان و مهراب قاسمخانی، سریالی است که این موضوع را از نگاه کمدی نگاه کرده و برای مخاطب به نمایش گذاشته است.

از بازیگران این سریال می‌توان به بهنام تشکر، هومن برق نورد، شقایق دهقان، زنده‌یاد عزت‌الله مهرآوران، حمید لولایی و مرجانه گلچین اشاره کرد.

این سریال با داشتن شخصیت‌هایی مثل ناصر و داوود (زوج بهنام تشکر و هومن برق‌نورد) و اهالی محله‌ای که خلافکار خرده‌پا هستند و حتا قاچاقچیان مواد مخدری که به کارشان و عاقبت خلافکاری عادت کرده‌اند، بُعد منفی مواد مخدر و عادت به کارهای خلاف را به بیننده نشان می‌دهد.

از طرفی فراموشی و ازدست دادن حافظه یک مامور مخفی حین انجام ماموریت، از چالش‌هایی است که کمتر فیلم و سریالی به آن اشاره کرده و علاوه بر آن با نگاهی کمدی به این موضوع نگاه کرده است.

علاوه بر بازی باورپذیر و تاثیرگذار بازیگران، ارائه تصویر واقعی از پلیس (که هم می‌تواند قدرتمند باشد و هم ناخواسته دچار اشتباه شود)، بر باورپذیری متن و اتفاقات کمک کرده است.

همین موضوع، خط داستانی مشخص با پیچیدگی منحصر به خودش را به وجود آورده که باعث می‌شود مخاطب هر قسمت آن را با هیجان دنبال کند و همراه با ترس و استرس بخندد.

همچنین کمدی و طنز این سریال نیز بیشتر به موقعیت‌هایی کمیک، دردسرهای غیر منتظره و استفاده بجا از تکرار برمی‌گردد.

به طور مثال جمله‌هایی مثل: «غیر از این دو راه که راهی نیست»، «جوری چکت می‌زنم»، «کار ما شبیه چیه؟»، «خواهر گلم….» و … که مختص به شخصیت‌های مختلف است و استفاده از آنها در جایی که مخاطب انتظارش را دارد، سبب خندیدن و رسیدن به هدف نویسنده می‌شود.

اما موقعیت‌های کمدی در عین هیجانی و خنده‌دار بودن برای مخاطب، گاهی به علت تکرار پشت سر هم برای بیننده خسته‌کننده می‌شود.

مثلاً دردسرهایی که در قسمت‌های اول برای بدست آوردن ساک مواد مخدر اتفاق افتاد، با وجود آنکه خرده داستان‌های مهمی در خود داشت، به تکرار می‌افتاد.

ولی با توجه به ریتم سریال و ایجاد جذابیت برای مخاطب، این موضوع نیز قابل چشم‌پوشی است.

در کل «دزد و پلیس» را می‌توان کمدی موفقی دانست که با استفاده از فیلمنامه دقیق، خط داستانی مشخص، بازی بازیگران باتجربه و نشان دادن بُعد منفی مواد مخدر در ۲۶ قسمت مخاطب را با خود همراه می‌کند و طنز اجتماعی خوبی به جا می‌گذارد.

پایان

برای مطالعه نقد و معرفی سایر فیلم‌های کمدی اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=316904
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.