کتاب شهر غصه؛ وقتی امیرکبیر به زمان حال می‌آید

کتاب شهر غصه؛ وقتی امیرکبیر به زمان حال می‌آید

نویسنده: سارا ملاعباسی

ممکن است بسیاری از ما تصور کنیم اگر افراد مشهور تاریخی به زمان حال بیایند، خودشان و دیگران چه واکنشی نشان خواهند داد و آنها در میان مردم این زمانه چگونه زندگی خواهند کرد.

«شهر غصه»، کتابی به نویسندگی امیرعلی نبویان است که با یک شخصیت اصلی و چند شخصیت فرعی، امیرکبیر را به زمان حال می‌آورد و او را در موقعیت‌های مختلف قرار می‌دهد.

البته در این کتاب شخصیت‌های معروف دیگری وجود دارند که در شهر امروزی زندگی می‌کنند.

مثلاً مجنون به علت بدهی مهریه لیلی در زندان است، باربد سازش را ارزان فروخته است، آرش به دزدی افتاده، ابن سینا کمربند لاغری می‌فروشد و به همین ترتیب تا آخر.

اما هیچکدام از آنها مانند امیرکبیر که برای کار به شهر غصه آمده است به مشکل نخورده‌اند و خود را با شرایط حاضر وفق داده‌اند.

در اصل هر کدام از آنها نمادی از اقشار مختلف جامعه هستند که در طول تاریخ تغییر کرده‌اند و به دوران مدرن رسیده‌اند.

این کتاب در نسخه صوتی به کارگردانی حسن معجونی، تهیه‌کنندگی بهار نوروزپور و نقش‌خوانی بازیگران سرشناسی مثل هدایت هاشمی، محمد بحرانی، رویا میرعلمی، بهادر مالکی، امیرعلی نبویان (در نقش راوی) و …. تولید شده است و نسخه صوتی آن درک فضای داستان را برای مخاطب راحت‌تر می‌کند.

شهر غصه دنیایی فانتزی را برای شنونده و خواننده به تصویر می‌کشد که در آن سنت و مدرنتیه در تقابل‌اند و موقعیت‌های طنزی از این تقابل به وجود می‌آید.

طنز تلخی که علاوه بر غافلگیری و خنداندن مخاطب، به او آگاهی از زمانه مدرن می‌دهد و با توصیف شهر غصه، او را با مسائل اخلاقی و اجتماعی حال حاضر آشنا می‌کند.

از نکات قابل توجه این اثر، فانتزی بودن زمان و مکان و افراد حاضر در روایت است.

به طور کلی فانتزی بودن یک روایت یا داستان، به خودی خود طنز ایجاد نمی‌کند و صرفاً می‌توان گفت که داستانی غیر معمولی و غیر واقعی در جریان است.

اما نبویان با بیان مسائل و دغدغه‌های اجتماعی جوانان و مردم عادی، با زاویه‌ای دیگر به نگرانی‌های جامعه نگاه می‌کند که طنزآمیز و قابل تامل است.

همچنین نثر آهنگین و وزن به کار رفته در جملات باعث دلنشین‌تر شدن داستان و ارتباط مخاطب با فضای اصلی داستان و شخصیت امیرکبیر می‌شود. کتابی که اینگونه شروع می‎شود:

«- ببینین که چی آوردیم واستون، کاچی‌های بهتر از هیچی آوردیم واستون؛ برا زخم‌ها مرهم، واسه سرفه شلغم، برای سکسکه آب، جرعه‌جرعه کم کم!
برا درمون مرض‌های عجیب که شبا بختک و کابوس میاره، تو روزها خارش و پوس پوس میاره، جوهر بوقلمون، سایه نوردبون، با یه کم ونگ پسر بچه چند ماهه بور، همه باهم درهم، بگو هستی…
+هستم.»

در نسخه صوتی «شهر غصه» نیز که می‌توان گفت اثرگذاری بیشتری از نسخه مکتوب آن دارد، اجرای بازیگران نام‌آشنایی که به خوبی نقش‌شان را ایفا کرده‌اند، سبب تاثیرگذاری بیشتر بر شنونده شده است.

گفتنی است این کتاب در حجمی کم و در ۴۵ دقیقه تولید شده است که در عین کوتاهی، کتابی دلنشین بوده و نسخه صوتی و چاپی آن برای دوستداران طنز و فانتزی جذاب است.

پایان

برای مطالعه نقد و معرفی سایر کتاب‌های طنز اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=316902
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.