چارلی و کارخانه شکلات سازی را

نگاهی به فیلم چارلی و کارخانه شکلات سازی

نویسنده: مهدی صالحی

فیلم سینمایی چارلی و کارخانه شکلات سازی که اقتباسی از کتابی با همین نام نوشته «رولد دال» در سال ۱۹۶۴ است، درسال‌ ۲۰۰۵ توسط جان آگوست نوشته شده و تیم برتون کارگردانی آن را بر عهده گرفته است.

کتابِ «رولد دال» با درون‌مایه‌ی فانتزی خود که البته بیشتر مختص به جهانِ کودکان و نوجوان است، دست‌مایه‌‌ای مناسب برای شم و سبک فیلمسازی تیم برتون به حساب می‌آمد.

زیرا هم مولفه‌های فانتزی منحصربه‌فرد برتون را داشت که پیش‌تر در آثاری چون «ادوارد دست‌قیچی» و «اسلیپی هالو» برای مخاطب به اثبات رسیده بود و هم از طرفی رگه‌هایی از توجه به دنیای کودکان در قالبی طنزآمیز در فیلم‌هایی از او همچون «ماجراجویی بزرگ پی‌وی» و «بتمن» قابل مشاهده و بررسی بود.

در این فیلم جانی دپ در نقش ویلی ونکا و فردی هایمور در نقش چارلی باکت، در کنار دیوید کلی، هلنا بونهام کارتر، نوآ تیلور، میسی پایل، جیمز فاکس، دیپ روی و کریستوفر لی بازی می‌کنند.

فیلم از نظر فضاسازی یکی از بهترین فیلم‌های آن سال بود. به نحوی که نامزد دریافت جایزه اسکار در سال ۲۰۰۶ شد و این امر به لطف عدم استفاده از جلوه‌های ویژه محقق شده است.

در واقع تمام صحنه‌ها واقعی بودند و در چند صحنه فقط از جلوه‌های ویژه استفاده شد.

مثلا صحنه آبشار شکلاتی و یا دریاچه واقعی است و همچنین پایبندی کارگردان به داستان اصلی و استفاده از نقاشی‌های آن کتاب و گریم بازیگران و طراحی صحنه و گریم بازیگران بر اساس تصاویر همان کتاب از نکات مثبت و قابل توجه در ساخت این اثر است.

از دیگر نکات برجسته این فیلم می‌توان به موسیقی آن اشاره کرد که در همان ابتدای کار و تیتراژ آغازین شنونده را میخکوب می‌کند.

از آنجایی که فیلم جنبه موزیکال دارد و برای کودکان و نوجوانان تولید شده است، استفاده از موسیقی تاثیر شگرفی در جذب مخاطب داشته که این وظیفه بر عهده «دنی الفمن» موسیقیدان ماهر دنیای سینما بود.

در ابتدا و انتهای فیلم ما با یک راوی سوم شخص یا همان دانای کل روبه‌رو هستیم که وضعیت داستان را برای ما شرح می‌دهد و اطلاعات قابل توجهی را به مخاطب منتقل می‌کند.

همچنین در قسمت معرفی ویلی وانکا و تاریخچه کارخانه شکلات سازی این نقش را پدربزرگ چارلی که روزی کارگر آن کارخانه بوده است بر عهده می‌گیرد.

پرده اول یا همان معرفی داستان یکی از نقاط قوت داستان است چرا که در آن همه چیز رعایت شده و ما با تمام بچه‌ها و خانواده‌های کل کره زمین به دنبال پیدا کردن بلیت‌های بازدید از کارخانه شکلات سازی هستیم.

با معرفی هر نفر هیجان این کار بالاتر می‌رود و اوج این هیجان در شکلاتی است که پدر و مادر چارلی به عنوان هدیه تولد برای او خردیدند ولی بر خلاف انتظار کارت قرعه کشی در آن نبود.

در بخش دوم فیلم که با ورود به کارخانه آغاز می‌شود ما شاهد ماجراهایی هستیم که بیشتر جنبه کمدی دارند و اتفاقات پیش آمده ماحصل خصلت بد بچه‌ها است از قبیل پرخوری، بدون فکر کار کردن، درخواست‌های عجیب و غیرمنطقی از طرف کودک و اجرای آن از طرف والدین اشاره کرد که به مرور زمان همه بچه‌ها را از گردونه خارج می‌کند و تنها چارلی و پدربزرگش باقی می‌مانند.

از نکات منفی فیلم می‌توان به کمرنگ شدن نقش چارلی در بازدید از کارخانه اشاره کرد، او تنها کاری که انجام می‌دهد یاد آوری خاطراتی از گذشته ویلی است که آن هم در پیش‌برد داستان کمک چندانی نمی‌کند و اگر آن را از داستان بگیریم چیزی را گم نمی‌کنیم.

بخش سوم و شروع چالش با نپذیرفتن پیشنهاد زندگی در کارخانه توسط ویلی ونکا از طرف چارلی آغاز می‌شود و این کش‌مکش تا به آنجا پیش می‌رود که ویلی می‌پذیرد چارلی با خانواده خود در کارخانه به عنوان مدیر فعالیت نماید و این یک پیام مهم برای تمام مردم دارد.

خانواده مهمترین بخش هر جامعه‌ای است و عدم پایبندی به آن همیشه یک نقص است حتی اگر ویلی ونکا صاحب بزرگترین کارخانه شکلات سازی باشی، اگر خانواده‌ای در کار نباشد زندگی شیرینی نخواهی داشت.

پایان

برای مطالعه نقد و معرفی سایر فیلم‌ها اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=316889
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.