کتاب ننه کاراته اشک آدم را در می‌آورد!

مروری بر کتاب ننه کاراته…

کتاب طنزی که اشک آدم را در می‌آورد!

نویسنده: ابراهیم کاظمی مقدم

(این مرور حاوی اسپویل نیست، ولی در این حد اسپویل لازم است که بدانید نباید این کتاب را نخوانده به عنوان یک کتاب طنز به کسی هدیه‌اش بدهید!)

می‌خواهم همین اول کار و بدون مقدمه چینی حرف آخر را بزنم. شاید همین توصیه اندازه تمام مطلب ارزش داشته باشد و مجبور نباشید باقی مرور را بخوانید.

توصیه این است: هیچوقت در اپلیکیشن کتاب‌خوان خود سرچ نکنید طنز…

یک پدرآمرزیده‌ای که به او گفته‌اند کتاب را در چند خط معرفی کن که مردم بدانند برای چه چیزی پول می‌دهند، هر جا دیده ویژگی دندانگیری پیدا نکرده نوشته این نویسنده با بیان طنزآمیز خودش فلان و فلان و فلان…

ما هم که چون دسته‌بندی طنز در آن اپلیکیشن نبوده به سرچ واژه طنز روی آوردیم، گول اسم کتاب‌ها را می‌خوریم و می‌خریم و می‌خوانیم.

بعد می‌فهمیم که ای دل غافل! طنزآمیز نامیدن این کتاب مثل برفی نامیدن ببعی‌ای سیاه است، آن هم چون دندان‌های ببعی سفید بوده!

خب فکر کنم تا اینجای کار فهمیدیم که کتاب طنز نیست، طنزآمیز هم شاید چند جمله داشته باشد و خود جناب نویسنده هم در مصاحبه گفته باشند که کتاب طنز است اما کتاب خنده‌دار نیست.

حالا برویم ببینیم کتاب دیگر چه چیزهایی نیست. اول اینکه نویسنده‌ی کتاب فقط نویسنده نیست و ناشر هم که نیستان است.

سیروس همتی که به عنوان یک بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون، کارگردان، نمایش‌نامه‌نویس، طراح صحنه می‌شناسیم، دبیر ریاضی و احتمالا چند چیز دیگر هم هست.

انصافا هم قلم زدنش قابل مقایسه با بازیگرانی که فقط چون معروفند کتابشان چاپ می‌شود، قابل مقایسه نیست و اصلا بد نیست؛ اما خب می‌شود یکی دو خطی از خجالتش درآمد.

دوم این که همه کتاب در مورد ننه کاراته نیست. ننه کاراته فقط یکی از هشت داستان کتاب است و احتمالا وقتی اسم طنز را روی کتاب گذاشتند، فقط از سر کنجکاوی دو صفحه اول داستان ننه کاراته را خواندند.

چون آخر همان داستان هم اگرچه حماسی و افتخارآفرین است، اما گریه دارد. سوم اینکه هر داستان برای خودش در فضایی است و یک مدل نیست.

صنعتی و سنتی، رئال و سورئال، ماست و قیمه. همه کنار هم جمع شده و توی یک کتاب آمده.

استاد ریاضی که در خارج کشور مقابل دوربین مخفی قرار می‌گیرد، سوسکی که زن و مردی را آشتی می‌دهد، مرگ که با یک سرباز سر مردن دو نفر چانه می‌زند، سربازی روز آخر سربازی جانباز می‌شود، کسی که حج رفت و به خاطر اسمش بر نگشت و ننه کاراته‌ی معروف!

چهارم این که باید بگویم آقای همتی، اینجا خانواده نشسته. آقای ارشاد، اون علامت مثبت چندین و چند سال رو بزن رو این کتاب لطفا.

ماجرای بریده شدن مردانگی رو که تو کتاب نمیگن که! خلاصه که کتاب خیلی هم با ادب نیست. عه ما هم که گفتیم؟

حالا که تا اینجا آمدید بگذارید بگویم تمام ماجراهای طنزآمیز کتاب ننه کاراته، اگر نتواند اشک شما را از خنده در بیاورد، حتما و حتما می‌تواند اشک شما را از راه دیگری در بیاورد.

صحنه‌های غم‌انگیزی که کتاب روایت می‌کند انصافا گریه‌دار هستند و اگر مثل من نازک‌دل باشید حتما با دو سه تایش گریه خواهید کرد.

پایان

برای مطالعه معرفی و نقد سایر کتاب‌ها اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=316761
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.