مستربین و زنبور داستان جنگ تمام عیار یک مرد با یک زنبور

نقدی بر سریال مرد در برابر زنبور

مستربین و زنبور داستان جنگ تمام عیار یک مرد با یک زنبور

نقدی بر سریال مرد در برابر زنبور

نویسنده: مهدی صالحی

جدیدترین اثر هنری روان اتکینسون که با نام مستربین در تمام دنیا شناخته شده، داستان درگیری مردی است که هر کاری می‌کند تا از شر یک زنبور خلاص شود.

سریال مرد در برابر زنبور داستان مرد بی‌دست‌وپایی است که هیچ وقت شغل ثابتی نداشته و از زن خود طلاق گرفته و برای تهیه مخارج یک سفر با دخترش به هر دری می‌زند و در شغل جدید خود به عنوان سرایدار یک خانه مجلل با آثار هنری گرانبها استخدام می‌شود.

این اولین تجربه او به عنوان سرایدار است البته خودش می‌گوید در این کار مهارت دارد ولی در ادامه می‌بینیم بیشترین مهارت او در ویران کردن خانه است تا نگهداری از آن و تمام این ویرانی به دلیل وجود یک زنبور در خانه است که مزاحم آسایش تروور می‌شود.

مستربین و زنبور

مینی سریال مرد علیه زنبور که در نه قسمت تقریبا ده دقیقه‌ای عرضه گردیده به نوعی پایان عمر مستر بین و شروع دوران جدید با نام تروور می‌باشد.

این را می‌توان از جوراب‌های شسته و آویزان شده مستربین در همان قسمت اول متوجه شد.

جوراب‌هایی که عصای دست مستربین در کارهای قبلی بود که مشهورترین آن خشک کردن کاهو با قرار دادن آن در جوراب و چرخاندنش بوده و دادن جای خود به جوراب‌های رنگی مد روز.پ

البته یکی دیگر از اشیاء قدیمی که جای خود را به قاب عکس دختر تروور داده خرس عروسکی قهوه‌ای بود که ناظر و مشاور مستر بین بوده است.

اتکینسون را می‌توان معروفترین و توانمندترین هنرمند کمدی‌های صامت عصر جدید دانست.

درست است که او در این کار صحبت می‌کند و به نسبت مستر بین وراج‌تر است ولی استفاده از تمام بدن برای خلق لحظه‌ای جذاب و خنده‌دار بدون دیالوگ از شاخصه‌های بازی این کمدین است.

اوج آن را می‌توان در سکانس ثابت نگه داشتن حالت چهره در گفتگوی تصویری دید به نحوی که تصور شود ارتباط قطع شده است که از این شوخی چند باری استفاده می‌شود.

در شوخی‌های کلامی می‌توان به کار کردن دستگاه‌های خانه با صدای زن اشاره کرد که او با تغییر صدا از این فناوری استفاده می‌کند و عملا نشان می‌دهد انسان می‌تواند سر جدیدترین محصولات هم کلاه بگذارد.

تروور و مستربین نقاط مشترک زیادی دارند. هر دو انواع خرابکاری‌ها را می‌کنند و ساده‌ترین راه‌حل را برای جبران خرابکاری پیدا می‌کنند.

استفاده از سس گوجه فرنگی به جای رنگ و یا گذاشتن برگه‌های کنده شده کتاب زیر فرش اینها حالات رفتاری مستر بین است که تروور به ارث برده است.

این مینی سریال نتوانسته آن انتظاری را که از کمدین با سابقه‌ای مثل اتکینسون داشته‌ایم را برآورده کند. درست است که این تروور است و مستربین نیست ولی تجربه مستربین که هست.

در واقع این مینی سریال جمع تمام شوخی‌های گذشته مستربین است و او شوخی جدیدی رو نمی‌کند.

از این گذشته زمان سریال بسیار اندک است. در واقع می‌توان گفت این سریال یک فیلم سینمایی است که اینگونه بریده بریده پخش شده، شاید اگر همین اثر در قالب یک فیلم سینمایی با پرورش خرده داستان‌ها بود جذابیت بیشتری داشت.

مخصوصاً نشان دادن خانه‌هایی با فن‌آوری جدید و مشکلات استفاده از آن برای افراد عادی که می‌توان گفت یکی از زیباترین صحنه‌ها در بیان مشکلات باز کردن در کابینت بود.

استفاده از زنبور به عنوان ضدقهرمان در فیلم هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد.

زنبوری که نمی‌میرد و باعث محکومیت تروور می‌شود ولی اغراق‌‎آمیز بودن بیش از حد توانایی یک زنبور در نمردن و فرار و ایجاد مزاحمت، باورپذیر بودن داستان را کم می‌کند.

در مجموع دیدن این سریال کوتاه کوتاه کوتاه در کنار خانواده می‌تواند جذاب باشد و لحظات شادی مخصوصا برای جوانانی که شاید مستربین را ندیدند و از او خاطره‌ای ندارند فراهم کند.

البته این نکته یادتان باشد که این تروور است و مستربین نیست. پس اندازه تروور از او انتظار داشته باشید.

پایان

برای مطالعه نقد سایر فیلم‌ها اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=316577
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.