راز بقا و شوخی‌های روز در قالب یک سریال

راز بقا و شوخی‌های روز در قالب یک سریال

نویسنده: سارا ملاعباسی

بعد از سه گانه «نون خ» که با استقبال مخاطبان همراه شد، سعید آقاخانی این بار با ساخت سریال راز بقا و تغییر در انتخاب و چینش بازیگران، تجربه‌ای تازه از بازیگری و کارگردانی را در شبکه نمایش خانگی به نمایش گذاشته است.

داستان سریال راز بقا

راز بقا روایت زندگی پسری به نام «رحیم» با بازی «بهرام افشاری» است که به تعبیر دیگران مردم آزار است و طی اتفاقاتی که برای او می‌افتد متوجه می‌شوند خاصیت رویین‌تن گونه دارد و همین موضوع تغییراتی در زندگی او و اطرافیانش را رقم می‌زند.

سریالی که بیننده را می‌خنداند

راز بقا با وجود مسائل فانتزی که در خود دارد و گاهی منطق مخاطب را درگیر می‌کند، باز هم سبب خنده می‌شود.

خنده‌ای که به واسطه طراحی شخصیت‌ها و دیالوگ‌هایی که اکثراً با مسائل روز همخوانی دارند، اتفاق می‌افتد و نقدهای سیاسی-اجتماعی درون آن باعث جذابیت و همذات‌پنداری مخاطب می‌شود. خصوصاً شخصیت

«حاتم» با بازی «حسن معجونی» که شیفته ورود به دنیای سیاست است این موضوع را پررنگ می‌کند.

هر چند که گاهی این شوخی‌ها علاوه بر دیالوگ، در فرم و ساختار هم خود را نشان می‌دهند و سبب کمرنگ شدن خط اصلی داستان می‌شود، اما کلیت سریال نشان می‌دهد چنین دیالوگ‌هایی صرفاً هدف طراحی شخصیت اصلی و اتفاقات پیرامون نبوده و غالباً موضوعی فانتزی را با طنز همراه می‌کردند.

در کل این سریال به وسیله تعریف جامعه خود در قسمت‌های ابتدایی، از پیوستن شوخی‌ها و موقعیت‌های متفاوتی تشکیل شده که چند ماجرا را دنبال می‌کند و این به گونه‌ای است که می‌توان بعضی از سکانس‌ها را به تنهایی مشاهده کرد و بدون نیاز به دانستن داستان اصلی به آن خندید.

یعنی عوامل در ساخت و تولید طنز موفق بودند اما تا قسمت‌های میانی، مخاطب شاهد دریافت اطلاعات زیاد و پشت سر هم بوده که در هر لحظه، بُعد جدیدی از شخصیت‌ها خودش را نشان می‌داد و موقعیت‌های جدیدی شکل می‌گرفت.

خانم‌ها نقش کمرنگی در ایجاد کمدی دارند

شکل گیری کمدی و خنده در راز بقا بیشتر به رحیم و ایرج (بهرام افشاری و نیما شعبان‌نژاد) محدود می‌شود.

این در حالی است که با وجود تعدد بازیگران زن و شخصیت پردازی مناسب آنها کمتر شاهد شکل گیری چنین موقعیت‌هایی از سوی آنها هستیم.

همه چیز به مرور تکمیل شد

شخصیت‌های اصلی و فرعی اتفاقات پیرامون خانواده رحیم، اهالی محل و قاچاقچیان به مرور به مخاطب شناسانده می‌شوند و با توجه به قصه‌گویی خوب متن و پایان بندی‌های هر قسمت، کشش بیننده برای قسمت بعدی وجود دارد.

این کشش و تعلیق به گونه‌ای است که حتا قسمت پایانی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و پی‌ریزی ساخت فصل دوم این سریال در ذهن بیننده هم جا می‌افتد.

در مجموع می‌توان گفت با وجود آنکه خنده و کمدی «راز بقا» به بازی بازیگران و شوخی‌های آن وابسته بود و در بعضی قسمت‌ها افت و خیز داشت، این سریال با خلق شخصیت فانتزی و داشتن نقدهای اجتماعی از بقیه سریال‌های کمدی موفق‌تر عمل کرد.

پایان

برای مطالعه نقد و بررسی سایر فیلم‌ها اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=316541
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.