استندآپ هانا ستوهی در خندوانه؛ منطق اولیه نامشخص است

استندآپ هانا ستوهی در خندوانه؛ منطق اولیه نامشخص است

نویسنده: سارا ملاعباسی

استندآپ هانا ستوهی در برنامه خندوانه به مناسب روز دختر، با تفاوت تفریح دختران قدیم و جدید آغاز شد و رفته رفته ماجراهایی به آن اضافه شد و موقعیت‌های جدیدی به وجود آمد.

روایتی ملموس با ضرباهنگی مناسب

مادری که بعد از شرکت در دو جلسه کلاس خیاطی برای دیگران کارگاه آموزشی برگزار می‌کند، روایت آشنایی و ملموسی است که این روزها برای مخاطبان قابل درک است.

اضافه کردن نکاتی مثل طراحی لباس‌های نامتعارف و ناآشنا و تلاش برای اثبات هنرمندی از راه‌های غیر منطقی نیز از نکات اجتماعی متن استندآپ ستوهی بود.

 

همچنین جایگذاری صحیح تکرار در متن، مثل جمله «شیرم رو حلالت نمی‌کنم» که در پایان بندی متن هم اثرگذار بود، ضرباهنگ اجرا را حفظ و از یکنواختی متن جلوگیری کرد.

روابط علت و معلولی رفتار شخصیت‌ها واضح تعریف نشد

شروع این استندآپ هانا ستوهی با بیان تفاوت‌های تفریحات دختران قدیم و دختران جدید همراه بود و در حالی که مخاطب گمان می‌کرد این مقایسه ادامه داشته باشد، مسیر روایت تغییر پیدا کرد.

این تغییر به گونه‌ای بود که دلیل مشخصی برای ثبت نام مادر در کلاس خیاطی و تصمیمات غیرمنطقی که او گرفت، وجود نداشته و هیچ مقدمه‌ای از شخصیت و خصوصیت مادر برای مخاطب بیان نشد.

به همین علت چراییِ چنین اقداماتی پیش از آنکه باعث بروز تناقض و طنز شود ذهن مخاطب را به سمت علت و معلول این اتفاقات می‌کشاند.

به طور مثال تکیه کلام «الان که ….» و هول شدن ستوهی، به شخصیت خودش در اولین استندآپ در خندوانه برمی‌گردد و استفاده این تکیه کلام برای شخصیت‌های دیگر نیاز به مقدمه‌ای متفاوت دارد.

همچنین مخاطب با شخصیت مادر و دلیل اینکه چرا او طرح‌های عجیب و غریب را عملی می‌کرد و روحیه او با دیگر افراد تفاوت داشت، آشنایی نداشته و خصوصیات گفته شده نیز به خصوصیات سایر مادرها نزدیک نبود.

به همین علت در استندآپ هانا ستوهی شخصیت پردازی درست صورت نگرفت و استفاده از تیپ هم به درستی انجام نشد.

اما در کل هانا ستوهی با تسلط بر متن و فضا، در این اجرا توانست به برخی نکات اجتماعی اشاره کند و از حاضرین خنده بگیرد.

پایان

نقد سایر استندآپ‌ها را اینجا بخوانید.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=316409
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.