شعر طنز فرانو و حسين مقدسي‌نيا

فصل، فصل پنجم شعر امروز است. با تمام فصل­ها تفاوت دارد.گرما، گراني و ويروس کرونا! دست به دست هم داده­اند و آشي براي بشريت مظلوم پخته­اند که يک وجب روغن رويش ماسيده است! فصل پنجم و ناشر گرانقدرش پا به پاي جوانان شاعر بي­کتاب و با کتاب آمده است. صداقت صدايش از دهه­هاي پيش مشخص و طنين انداز است. شنيدم کتاب سوم جناب حسين مقدسي نيا را آماده چاپ دارد و من خوشحال از اين خبر خوب که فرانو دارد از مرز بيست سالگي مي­گذرد و راهيان جوانش از چهارگوشه اين مرز پر گهر اندک اندک مي‌رسند. تا امروز به برکت نام مليحه در شعرهاي فرانويي­ام، فرانو در شهرهاي مختلف ايران صاحب کتاب شده است. هر روز شاعر جواني به جمع ما مي­پيوندد و به اين شعر شعورمند انرژي مي­دهد تا هرچه بيشترشعله­ور شود. حسين مقدسي نيا از کاريکلماتور به شعر فرانو رسيده است او تا به حال يک مجموعه کاريکلماتور و يک مجموعه طنز به چاپ رسانده و خوب مي­داند رسيدن به اعجاز ايجاز يعني چه؟

او شعر ملموس و عيني را لمس کرده و خوب مي­داند که ديگر زمان ذهني گويي و روياپردازي و خواب و ماليخوليا نيست. فرانو عين بيداري است و خوب نگريستن به اشيا و پديده­هاي عادي روزمره است به نوعي که هيچ کس متوجه آن­ها نشده است. فرانو آمده تا از پديده­هاي زير پا افتاده سوژه­هاي اجتماعي خود را شکار کند و درد اجتماع را با زبان شيرين طنز بيان کند. فرانو از روده درازي و پرگويي به دور است. حداقل در چند سطر با رعايت مراعات النظير به فينال غير مترقبه و غافلگيري هوش‌رُبا مي­رسد؛ با مخاطب صميمي و صادق است. در طنز از خود و خانواده­اش مايه مي­گذارد و هرگز مخاطب خود را تحقير نمي‌کند. حسين مقدسي نيا در شعرهاي فرانويي اين کتاب فرق شعر آسان و شعر ساده را مي­فهمد و اگر در چندين شعر اين مجموعه از شگرد تکرار کلمه استفاده کرده شما آن­ها را به حساب فوران سوژه بگذاريد و اگر در شعر تاب بازي، بازبازي، باربازي، گاوبازي، فرمان بازي، گر بازي و… کرده اما از همين صنعت تکرار در شعر نظيريه خوب استفاده نموده و به رنج­هاي مردم آواره افغانستان پرداخته است. حسين مقدسي نيا در کاربرد نام افراد خانواده که يکي از ويژگي­هاي شعر فرانو است از خانم و فرزند خود نام برده و بر صميميت سوژه افزوده است. يادم مي­آيد اوايل طرح نام فرانو در سال۱۳۸۱ يکي از شاعران روستاهاي اطراف تالش مرا ديد و گفت آقاي اکسير من هم فرانو مي­گويم و شروع کرد به خواندن: مليحه مي­گويد گاو گاو است و…..گفتم مگر نام خانم شما هم مليحه است؟ گفت نه روح انگيز است. گفتم پس چرا مليحه نوشته­ايد؟ گفت من خيال کردم کلمه مليحه از ويژگي­هاي شعر فرانوست !

حسين مقدسي نيا با صفاي خاص خود به کنکاش جامعه خود رفته است. او لحظات درخشاني در لابلاي صفحات اين مجموعه آفريده است که مي­توان به تيزهوشي و فراست شاعر پي برد به شعر بي‌شعور به عنوان شعري از اين مجموعه توجه کنيد:

وقتي که شعرم تلخ مي­شود

من سکوت کرده­ام

زخم‌هايم دهان باز مي­کنند

آن­گاه که شعر ترانه مي­شود

کودک درونم شيرين زباني مي­کند

هرگاه شبيه خودم فکر مي­کنم

هرگاه شبيه خودم حرف مي­زنم

شعر سکوت مي­کند.

 

مقدسي نيا در شعر عنوان مي­نويسد:

حوا معتقد است: عنوان، کتاب را پر فروش مي­کند

من مي­گويم: محتوا

هانيتا مي­گويد: ناشر

ناشر مي­گويد: طرح جلد…

تيراژ، داشت به ريش ما مي­خنديد!

 

يادمان باشد تمام گزينه­هاي بالا در پرفروشي يک مجموعه  شعر موثر است. به شرطي که نو، متفاوت و هنرمندانه اجرا شود و طنزي پويا در آن کارساز باشد. براي حسين مقدسي نيا که با انديشه و دقت نظر خاصي به شعر فرانو پرداخته است موفقيت آرزومندم و اميد دارم فصل پنجم و جناب مدير محبوبش آقاي بيگي حبيب آبادي به انتشار آن افتخار نمايند.

 

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313994
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.