قرن جديد ما را نخور

 

بيست‌ويکمين شماره مجله سه‌نقطه (مکتوب طنز [+ جد] فارسي) منتشر شد. اين شماره از مجله سه‌نقطه با پرونده «چارده دو صفر» علي‌رغم همه مخالفت‌هاي مؤسسه ژئوفيزيک دانشگاه تهران به استقبال قرن جديد رفته‌ است.

 

اين شماره با پيش‌درآمدي از کوروش علياني در مورد چرايي خنديدن انسان آغاز مي‌شود. در قسمت پرونده اين شماره علي آيينه‌ور، معين ابطحي، احسان حسيني‌نسب، مجيد خسروانجم، فاطمه خسرواني، محسن رضواني، رضا سعيدي ورنوسفادراني، مهدي شريفي، رضا صيادي، غلامرضا طريقي، علي‌اکبر قاضي‌زاده، احسان محمدي، هادي مقدم‌دوست، احمد ملکوتي‌خواه، سيدعلي ميرافضلي، سيداکبر ميرجعفري، مريم نظام‌دوست و بهمن هدايتي به رفته و نيامده‌هاي قرن پرداخته‌اند.

 

محسن رضواني در «حبه، دبه و ماجراي آذرخانم» با لهجه قديم تهراني از آذرخانم در شُرف صد سالگي نوشته است، مريم حسن‌نژاد در «خداحافظ و سلام» قرن، تاريخچه، اختراعات و تحولات اين قرن به صورت مبسوط شرح داده است، هادي مقدم‌دوست با «دينگ، هزار و چهارصد» و بازي عددي قرن، احسان محمدي با «سرشار از شور و شرم» و آنچه گذشت و آرزو براي نيامده‌ها به استقبال چارده دو صفر رفته‌اند.

 

همچنين مريم نظام‌دوست در «قرن رفته ديگه هيچ‌وقت نمي‌آيد» و بررسي اجمالي قرني که گذشت در پرتو دو ترانه پرمغز و نغز، مهدي شريفي با «ساختار ژنتيکي قرن چهارده» و ريشه‌يابي ژنتيکي آنچه هستيم در حوادث گذشته، مجيد خسروانجم با «نام هاي براي نبيره نوه» و حرف‌هايش با مجيد نيامده، فاطمه خسرواني با «ته ديگ سده» و معرفي انواع عددبازها به استقبال چارده دو صفر رفته‌اند.

 

رضا سعيدي ورنوسفادراني در «جستارهايي به بهانه تغيير قرن» حال يک انسان در آستانه قرن آينده را شرح داده و علي‌اکبر قاضي‌زاده در «دعواي بي اساس شمع و پروانه» يکي از ماجراهاي بنيادين و ادبي هزاره گذاشته را به گونه‌اي ديگر روايت کرده است. سيدعلي ميرافضلي در «خيلي مهم است که آدم احساس کند چيز مهمي خورده است» و يکي از دستاوردهاي مهم قرن، غلامرضا طريقي با «از نامه تا برنامه» و گفتن از تغييرات قرن اخير، احسان حسيني‌نسب با «فراموشي چيز بهتري است» و مادربزرگي که چکيده صد سال رنج است، معين ابطحي با «عباس آقا و دوست موردنظر و همين» که روايتي است از عباس آقا و توجه به سن، احمد ملکوتي‌خواه با «صدمه زدن به اصالت در هشتادونهمين سال قرن» که رابطه يکي از رويدادهاي مهم قرن و اصالت انسان را تبيين مي‌کند.

 

سيداکبر ميرجعفري با «ذوالقرنين ماييم نه آن‌که در جستجوي آنيد» که در مورد ذوالقرنين حقي و اميد است، رضا صيادي با «هرگز براي شما اتفاق نمي‌افتد» و قرني که اين نسل را ديدند، علي آينه‌ور با «صدي چند مي‌سوزانيم» و اين دو تا صفر و بهمن هدايتي با «سده گودزيلاها» و آنچه گودزيلاهاي دهه هشتاد و نودي مي‌دانند، هر کدام به نوعي توضيح دادند قرني که نکوست از کجايش پيداست.

در بخش نيمخط سه‌نقطه بيست‌ويک هم که ضميمه کمي تا قسمتي جدي‌تر سه‌نقطه است، نفيسه رحماني در «بعد از قرني، شنبه به نوروز افتاد»، اتفاقات سده چهاردهم را مرور کرده و «مطربان رفتند و صوفي در سماع» صد چهره قرن از ديد سه‌نقطه را معرفي کرده است.

 

در تهرانشهر شماره بيست‌ويکم هم مريم حسن‌نژاد با «تهران خودش را مي‌تکاند» از عيد و به‌ويژه عيد در تهران و احسان محمدي در «تهران زادگاه من نيست، اما…» از مهاجرت و مهاجرت معکوس نوشته است.

 

محمود فرجامي نيز در درباره طنز با دهمين قسمت استندآپ کمدي، «آداب به جوال رفتن با ديو اضطراب» از اضطراب صحنه نوشته است و اسماعيل اميني در کارگاه طنز با درنگ در نکاتي مهم پيرامون طنز و طنزنويسي از «پرستيدن بت جاندار» گفته است. قسمت «گنجينه المنظومات» هم با حضور شاعراني چون سعيد بيابانکي، شروين سليماني، جواد زهتاب و… با چند شعر طنز به موضوعات روز پرداخته  است.

 

مجله سه‌نقطه با همکاري هنرمندان شيما جوهرچي، فاطمه چاوشي، طيبه دالايي، نفيسه رحماني، حامد رضوي، محمد رفيعي، حسين شمس، سيدمحمد صاحبي، محمد صمدي، فاطمه فهيمي، مرتضي کاردر، سحر نحوي و… ساير دوستان و آشنايان، و به مديرمسئولي اميد مهدي‌نژاد توليد و منتشر مي‌گردد.

 

بيست‌ويکمين شماره سه‌نقطه، در ??? صفحه و با قيمت ??‌هزار تومان در کتابفروشي‌ها و دکه‌هاي روزنامه‌فروشي و فروشگاه‌هاي آنلاين عرضه شده است./ مهر

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313663
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.