ديوان ابوطياره منتشر شد

 

 

«ديوان ابوطياره»؛ گزيده‌اي از آثار طنز منظوم زنده‌ياد عمران صلاحي، از نويسندگان و طنزپردازان خوب کشورمان، توسط انتشارات مرواريد منتشر شد.

اين مجموعه به کوشش بهاره و ياشار صلاحي، فرزندان عمران، گردآوري و منتشر شده است. «ديوان ابوطياره» مجموعه‌اي منتخب از آثار اين طنزپرداز فقيد است که پيش از اين در مجلات منتشر شده و يا هرگز مجال انتشار نيافته است. گردآورندگان «ديوان ابوطياره» براي اين منظور هزار و ??? عنوان از اشعار منتشر شده از صلاحي در مجلات مختلفي چون گل آقا و توفيق را بررسي کرده و از آن ميان، آثاري را انتخاب کردند.

در انتخاب اين آثار به چند نکته توجه شده‌است. اول اينکه اثر منتخب لبخند را بر لب مخاطب بنشاند. ديگر اينکه اثر درباره موضوعي عمومي نوشته شده باشد و نه اينکه صرفا مرتبط با فرد يا مسئول خاصي باشد. در نتيجه آثاري که مرتبط با موضوعات قديمي‌تر بوده و به نظر مي‌رسيده که شايد به اصطلاح تاريخ مصرف داشته‌اند، از اين مجموعه کنار گذاشته شدند.

 

در بخشي از مقدمه اين کتاب مي‌خوانيم که:

«اين کتاب، مجموعه‌اي است منتخب از طنزهاي منظوم عمران صلاحي که با اسامي مستعار مختلف او در نشريات چاپ شده‌اند يا در جمع دوستان يا در مجامعي خوانده و شنيده شده‌اند، اما تاکنون در کتابي به طور مستقل به چاپ نرسيده‌اند. او در مورد اينگونه آثار گفته است: «ما يک طنز منظوم داريم که من اسم شعر روي آن نمي‌گذارم. به فرض، کارهايي که از من در مجل? توفيق يا نشريات گل‌آقا چاپ شده، يا اصلاً چاپ نشده، طنز منظوم است.»

 

عمران صلاحي در نظر داشت منتخبي از اين آثار را در مجموعه‌اي با عنوان «ديوان ابوطياره» چاپ کند که روزگار امان نداد. در ادام? تلاش فرزندان او براي انسجام و ارائ? آثار باقي‌مانده و چاپ‌نشده او، اين کتاب شکل گرفته است.

 

کتاب از سه بخش تشکيل شده است؛ بخش نخست آن به ارائه آثاري مي‌پردازد که در مجله توفيق منتشر شده بود. صلاحي از سال ۱۳۴۵ کار در مجله توفيق را آغاز کرد و پس از آن، وارد دنياي پژوهش در عرصه طنز رفت که حاصل آن، انتشار کتابي با عنوان «طنزآوران امروز ايران» است که در سال ۱۳۴۹ منتشر شد. بخش ديگر کتاب به ارائه اشعار طنز صلاحي در مجله گل آقا که يکي از مجلات معتبر و تأثيرگذار در حوزه طنز بود، اختصاص دارد. او در اين مجله با نام‌هاي مستعاري چون ابوقراضه، بلاتکليف، کمال تعجب، زرشک، تمشک، ابوطياره، پيت حلبي و… مي‌نوشت. صلاحي در مجلات ديگري همچون خوشه به سردبير شاملو نيز فعاليت کرده است. بخش پاياني کتاب نيز به «ساير اشعار» اختصاص داده شده است.

مهمترين ويژگي و قدرت ادبيات صلاحي، چه از ديد همکاران و همراهان او و چه از نگاه عموم مردم، زبان بي‌پيرايه، ساده و به‌دور از تکلف او در کنار طنز گزنده‌اش به ويژه در مورد مسائل اجتماعي بود. گويي عمران صلاحي مانند يک قلندر در حوزه نقد اجتماع با قلمي گيرا و در عين حال ساده و بي‌تکلف توانسته بود نبض شريان مخاطبان اجتماعي را که در آن زيست مي‌کند، به دست گيرد. او توانست نام خود در سه دهه از درخشان‌ترين دوره ادبيات طنز کشورمان ثبت کند.

انتشارات مرواريد کتاب حاضر را در ??? نسخه و در ??? صفحه منتشر کرده و در حال حاضر در دسترس علاقه‌مندان است.

 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313493
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.