عمران صلاحي شاعري با ذوق و طنازي اصيل

«سعيد خطيب‌زاده» سخنگوي وزارت امور خارجه روز جمعه طي پيامي که در صفحه شخصي خود در اينستاگرام منتشر کرد؛ نوشت:

 

مرحوم «کيومرث صابري فومني»، گل‌آقا جان تاريخ طنز ايران، از تعبير «گريه قاه قاه» براي طنز استفاده مي‌کرد، تعبيري جانانه و دقيق که نشان مي‌دهد طنز در وراي صورت ظاهر خود که معمولاً سبب مي‌شود لبخند بر لب بيايد، در باطن تلنگري به انديشه انسانهاست و در ذات خود براي تأمل بيشتر است.

 

طنز ماندگار، همان طنزي که فراتر از به ‌اصطلاح «بگو بخند» است، همواره از تضادها استفاده مي‌کند و با نيتي خيرخواهانه و جهت اصلاح کژي‌ها، اين تضادها را به گونه‌اي شکل مي‌دهد که خنده بر لب يکي از نتايج ابتدايي آن و برگشتن به مسير درست، هدف غايي آن است و همين، طنز را از هزل، لودگي و هجو متمايز مي‌کند.

 

تاريخ ادبيات ما از عبيد زاکاني تا معاصران نام‌آشنا، طنزنويسان صاحب سبکي داشته که گنجينه‌اي از نکته و اشارت‌هاي لطيف ونازک‌انديشانه فراهم آورده‌اند.

 

در ميان معاصران، مرحوم «عمران صلاحي» از جمله طنزپردازان مولفي است که بارها ما را ميهمان گريه‌هاي قاه قاه خود کرده است. وي شاعري با ذوق و طنازي اصيل که قالب‌هاي نظم و نثر را به خدمت طنز درآورده بود و طنز منحصر به فرد و امضاداري از خود به جاي گذاشت که بيش از آنکه در پي خنداندن باشد، در آثارش عنصر تضاد و «ناگهاني بودن» را ترکيب مي‌کند و تلنگر استادانه‌اش را به ذهن مي‌زند.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313482
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.