رفاقت به سبک تانک

 

کتاب «رفاقت به سبک تانک»؛ اثر داوود اميريان در بردارنده ?? حکايت کوتاه از وقايع «جنگ‏ ايران و عراق» است که با محتواى شوخى و طنز و با نثرى شيرين و روان براى گروه سنى نوجوانان نوشته شده است.

 

داستان‌هاي اين کتاب که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده در اصل عين ديده‌ها و تجربيات اميريان در روز‌هاي حضورش در جبهه‌هاي جنگ است. البته او وقتي تصميم مي‌گيرد اين کتاب را بنويسد، در کنار خاطراتي که از جبهه و جنگ داشته به سراغ خاطرات رزمندگان و کتاب‌هاي دفاع مقدسي هم رفته است.

 

با توجه به تعدد روايت‌هاي مختلف، آدم‌هاي مختلفي هم در کتاب حاضر حضور دارند که همگي در روايت‌هاي جداگانه‌اي ايفاي نقش مي‌کنند. همگي اين آدم‌ها به ظاهر استقلال شخصيت دارند، اما با پيشروي مخاطب در صفحات مياني کتاب، مخاطب به طور غيرمستقيم درمي‌يابد که اين آدم‌ها هر کدام به نوعي مکمل شخصيت ديگري هستند و عليرغم پراکندگي‌شان، در کليت اثر به سمت وجوه مشترکي حرکت مي‌کنند. اشتراک آرمان، موقعيت زماني و مکاني، اشتراکات عقيدتي و انگيزه مبارزه، باعث شده که همه آن‌ها در حالات روحي هماهنگ جلوه‌هاي متفاوتي پيدا کنند.

 

بذله‌گويي و شوخ‌طبعي در موقعيت‌هاي امن و مفرح امري عادي است، اما در ميدان‌هاي جنگ که در آن از هر سو اضطراب و دلهره مي‌بارد ماجرا فرق مي‌کند. اين خنده‌ها و شوخ‌طبعي‌ها در واقع هنري است که فقط از عهده آدم‌هاي خاصي برمي‌آيد که نشان از آرامش آنان دارد که نمونه‌هايي از آن‌ها در اين کتاب به تصوير کشيده شده‌است.

در نگاه اول به نظر مي‌رسد که اين کتاب مجموعه‌اي پراکنده از طنز‌هاي جبهه است، ولي در نگاه بهتر به آن يک سير کلي در اين مجموعه به چشم مي‌خورد. نويسنده سعي کرده براي کتاب خود شروع و پاياني مناسب داشته باشد.

 

جسورانه نيست اگر بگوييم فيلم سينمايي «اخراجي‌ها» در جا‌هايي نسخه نمايشي اين کتاب است؛ چرا که جنگ فقط فولاد و باروت نيست؛ شايد رفاقت‌هايي هم به سبک تانک داشته باشد. ميزان

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313424
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.