پژوهشي طنز با موضوع نقش خر در ادبيات فارسي

در ادبيات فارسي نمونه‌هاي زيادي از تمثيل و استعاره وجود دارد. تمثيل‌هايي که گاهي به طنز و گاهي با غير از آن بيان مي‌شوند اما استفاده از کلماتي که بار منفي دارند و امروز حتي توهين به حساب مي‌آيند، يکي از روش‌هاي اعتراض به شرايط بوده و حتي گاهي براي هجو و هزل استفاده شده‌است.

زنده‌ياد ابوالفضل زرويي نصرآباد، شاعر، نويسنده، طنزپرداز و پژوهشگر، سال‌ها پژوهشي را انجام داده است که نتيجه آن کتاب خرپژوهي است. اين کتاب از سال ???? در دست چاپ است و زنده‌ياد زرويي پيش از انتشار اين کتاب آسماني شد.

اين پژوهش طي چند سال و در چند هزار صفحه به موضوع حضور خر در ادبيات، باورها، افسانه‌ها، قصه‌ها و مثل‌ها در تمام مناطق جهان پرداخته است و مرحوم زرويي اين کتاب را در چند مجلد در دست تأليف داشته که خرپژوهي تنها بخش کوچکي از آن اثر بزرگ است.

 

زرويي نقش خر را در ادبيات فارسي، حکايت‌هاي منثور و منظوم، امثال‌الحکم و در کتاب‌هاي ديني بررسي کرده، به طوري که حتي ضرب‌المثل‌هاي مربوط به خرهاي معروف تاريخ را نيز بازگو کرده‌ است.

در اين اثر به گردآوري و تنظيم آثار کهن و جديد در ادبيات فارسي پرداخته شده و شامل دو بخش نظم و نثر است. در اين کتاب آثار نويسندگان و شاعران بسياري چون مولوي، وحشي بافقي، انوري، سعدي، فخرالدين عراقي، عبيد زاکاني و از معاصران، نيما يوشيج، ميرزاده عشقي، سهراب سپهري، شهريار، منوچهر احترامي و… به چشم مي‌خورد.

کتاب خر پژوهي اثر ابوالفضل زرويي نصرآباد، به کوشش نسيم عرب اميري و با مقدمه‌اي از سيدمهدي شجاعي، در ??? صفحه توسط نشر نيستان راهي بازار کتاب شده است.ايرنا

 

ابوالفضل زرويي نصرآباد، پژوهشگر، طنزپرداز و شاعر در ?? ارديبهشت سال ???? در تهران زاده شد. ايشان با نام‌هاي مستعار گوناگوني همچون ملانصرالدين، ننه قمر، ميرزايحيي، چغندرميرزا، کلثوم ننه، آميز ممتقي و عبدل در مجلاتي مانند همشهري، گل‌آقا، زن، جام‌جم، کيهان ورزشي، انتخاب، مهر، تماشاگران و بانو طنز نوشته‌است.

ايشان فعاليت‌هاي اجرايي نيز داشته اند که از جمله آن‌ها مي‌توان به معاون سردبير هيئت تحريريه هفته‌نامه گل‌آقا، سردبير ماهنامه گل‌آقا، دبير سرويس طنز روزنامه همشهري، پايه‌گذار و مدير دفتر طنز حوزه هنري، تدريس در دانشگاه آزاد اسلامي و دبير اجرايي سالنامه گل‌آقا اشاره کرد.

 

استاد زرويي در طول فعاليت‌هاي خود جوايز و افتخارات فراواني به دست آورد. از ديگر آثار ايشان مي‌توان به افسانه‌هاي امروزي، رفوزه‌ها، غلاغه به خونه‌ش نرسيد، بامعرفت‌هاي عالم، ماه به روايت آه، تذکره‌المقامات، حديث قند، خاطرات سر پروفسور حسينعلي‌خان مستوفي و … اشاره کرد.

استاد ابوالفضل زرويي نصرآباد، دهم آذرماه سال ???? در اثر حمله قلبي دار فاني را وداع گفت. روحش شاد و يادش گرامي باد. 

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313416
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.