از سنگ پاي قزوين تا بيگ بنگ

 

کتاب هاي «سفرنامه استعداد‌هاي درک نشده از بيگ‌بنگ تا دوزخ»،«دلبري برگزيده ام که مپرس»، «هميشه استاد» و «سنگ پاي قزوين» از جمله آثار طنزي هستند که توسط دفتر طنز حوزه هنري و انتشارات سوره مهر منتشر شدند. در اين مجال به معرفي اجمالي اين آثار مي‌پردازيم.

 

 

 

 

سفرنامه استعداد‌هاي درک نشده از بيگ‌بنگ تا دوزخ

 

کتاب «سفرنامه استعداد‌هاي درک نشده از بيگ‌بنگ تا دوزخ» اثر علي زراندوز سال ۱۳۹۸ توسط دفتر طنز حوزه هنري و انتشارات سوره مهر چاپ شد.

علي زراندوز درباره انتشار اين کتاب گفته بود : « عمرمان به دنيا بود که دوازده سال پس از انتشار جلد اول کتاب يادداشتهاي يک استعداد درک نشده، جلد دومش را نيز به زيور طبع بياراييم و به مخاطبان طنز مملکت تقديم کنيم.
جلد دوم يادداشتهاي يک استعداد درک نشده با عنوان: «سفرنامه استعدادهاي درک نشده، از بيگ بنگ تا دوزخ!» با مقدمه‌اي از استاد ابوالفضل زرويي نصرآباد ، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.»

پيش از اين کتاب «يادداشت‌هاي يک استعداد درک نشده» در انتشارات گل‌آقا منتشر و روانه بازار نشر شده بود.

 

 

دلبري برگزيده‌ام که مپرس

 

کتاب «دلبري برگزيده ام که مپرس» مجموعه اشعار طنز شاعراني از جمله سعيده موسوي زاده، سيدامير سادات موسوي، عليرضا لبش، مهران حسيني، ناهيد نوري، صابر قديمي، رضا احسان پور و روح الله احمدي است. اين شاعران با زبان طنز به ازدواج و مسائل مرتبط با آن پرداختند. مهران حسيني تهيه و تدوين اين کتاب را برعهده داشته است.

مهران حسيني درباره انتشار اين کتاب گفت: « به لطف خداوند عشق بعد از گذشت چند سال از رفت و برگشت طرح اوليه و معطلي‌هاي مرسوم بابت مجوز و مکاتبات اداري و کاغذبازي که اگر اغراق نکنيم، به اندازه‌ فرآيند وام ازدواج سخت و طاقت‌فرساست، بالاخره مجموعه شعر طنز «دلبري برگزيده‌ام که مپرس!» با موضوع ازدواج و تاهل و وضعيت خطير همسرداري توسط نشر سوره‌ مهر منتشر شده‌است. در اين مجموعه که توليد مشترک استان قزوين و طنزپردازان خوش سابقه‌ کشور محسوب مي‌شود، اشعاري از طنزپردازان خوب استان قزوين با همتايان کشوري‌شان به احسن وجه در هم آميخته و در قامت رعنايي يک کتاب(البته در قطع رقعي!) عرض اندام مي‌کند.

سبب پيشنهاد طرح چنين مجموعه‌اي البته به نظرم نبايد چندان پوشيده باشد. چرا که پاسخ به نياز ازدواج و تشکيل خانواده براي هر جوان دم بختي  از اوجب واجبات است، و کيست که نداند در شرايط فعلي عسرت اين عمل تا چه حد است؟! في‌الواقع اين روزها با اين آتش بازي اقتصادي که به راه افتاده مي‌توان گفت «از مغز جوانان وطن شعله دميده!»،  به عبارت ساده «گنده‌ترهاش توش موندن!» چه رسد به اين نسل بي‌نواي تازه به عرصه رسيده که يک سري دهه شصتي سوخته‌ي‌ جزغالِ نيمه‌ي گمشده نيافته را هم جلوتر از خود دارند هنوز! از اين‌رو گرچه با کار فرهنگي شکم هيچ عائله‌اي سير نمي‌شود، ولي در بساط ما اهالي ادبيات طنز، چيزي بيشتر از شعر طنز پيدا نمي‌شد و البته همان دارايي ناچيز را هم در طبق اخلاص گذاشتيم تا بلکه در بين متوليان امر گوش شنوايي پيدا شود و فکري به حال اين پديده‌ دراماتيک بکنند.

علي‌ا?ّ‌حال و من‌حيث‌المجموع از اين مجموعه با وجود کاستي‌هاي بسيار تاحدودي رضايت خاطر دارم و به نظرم براي شروع مي‌شود رويش حساب کرد. چه اينکه شايد در آتيه دور يا نزديک يکي پيدا بشود که کله‌اش به سياق اين حقير بوي قرمه‌سبزي بدهد و گردآوري و چاپ ادوار بعدي اين مجموعه را تداوم ببخشد و خطاهاي کار را از اين‌که هست کمتر کند.

در پايان مي‌خواهم به نوبه خود از يکايک دوستان فهيم و فرهيخته و طنازم که از گوشه گوشه مملکت به مدد من آمدند و اشعار زيباي‌شان را فرستادند، به خاطر همراهي در اين مجموعه طنز تشکر کنم. همين طور از طنزپردازان هم‌استاني خودم در قزوين نيز کمال سپاس را دارم. و در نهايت از مسئولين امر در حوزه هنري قزوين، دفتر طنز حوزه هنري مرکز و انتشارات سوره مهر نيز به خاطر پيگيري‌ و انتشار اين مجموعه قدرداني و تشکر مي‌نمايم. اميد دارم نتيجه کار به خير بيانجامد و به زودي همه جوانان را مشغول امر خير ببينم.»

 

در بخشي از کتاب آمده است:

 

شب عيد بود
کسي ماهي قرمزي را داخل تنگ آبي انداخت
ماهي گفت: «حالا، هم کار دارم هم خانه»
ازدواج کرد
بعد از عيد در رودخانه رهايش کردند
دچار مشکلِ مسکن و بيکاري شد
زنش مهريه‌اش را اجرا گذاشت
پولک‌هايش را فروخت

«عليرضا لبش»

 

 

هميشه استاد

 

کتاب «هميشه استاد» يادنامه ابوالقاسم حالت است که به اهتمام سيد عماد الدين قرشي به رشته تحرير درآمد و توسط دفتر طنز حوزه هنري و انتشارات سوره مهر منتشر شد. اين کتاب قرار است به نوعي هم جامعه جوان طنزپرداز را به شناخت بهتري از اين چهره اثرگذار طنز معاصر برساند هم ديگربار از ابوالقاسم حالت، اين هميشه استاد عرصه طنز معاصر فارسي تجليل کند همين‌طور يک منبع مناسب تحقيقاتي و مطالعاتي براي مطالعه آثارش در اختيار عموم علاقمندان و پژوهشگران قرار دهد.
کتاب مروري بر کارنامه ادبي و هنري استاد ابوالقاسم حالت است که از بزرگان حوزه طنز و ادب ايران‌زمين بود و شاگردان بسياري در مکتب او به طنزنويسي گرايش پيدا کردند.

 

 

سنگ پاي قزوين

 

مجموعه شعر طنز «سنگ پاي قزوين» ماحصل حدود سه سال از فعاليت کارگاه و محافل طنز حوزه هنري استان قزوين تا پايان سال ???? است مهران حسيني اين اشعار را گردآوري و منتشر کرده و برخي اشعار اين کتاب به زبان محلي سروده شده اند.

مهران حسيني در مقدمه کتاب گفته است: «بديهي است که شعر طنز در مقابل شعر جد يا غير طنز به مثابه پزشک متخصص در برابر پزشک عمومي است و بار‌ها براي اين کمترين به اثبات رسيده که افراد در محکي کوتاه از خود في الفور به اين ارزيابي مي‌رسند که آيا توان قلمشان در طنزنويسي به حد لازم براي ادامه مسير هست يا نه. بنابراين، بايد اذعان کرد تعدد طنزپرداز در حال حاضر کم است و تلاش ما در اين راستا شکل گرفت که بر اين تعدد، به لحاظ کمّي و کيفي، بيفزاييم که تا حدي موفق بوديم.»

 

دربخشي از کتاب مي‌خوانيم:

هر کس که در اين معرکه زر داشته باشد
صد مرتبه بهتر که هنر داشته باشد

قربان رفيقي که چو شد صاحب پُستي
از قبل مرا مد نظر داشته باشد

تا بخت بلند تو رسيدن که بعيد است
حتي اگر اين کفش فنر داشته باشد

قلبم دو سه تا تير کشيد و نگرانم
جداً نکند شعر ضرر داشته باشد

هر فرد بنا بر نظر کارشناسان
خوب است که از عشق حذر داشته باشد

آدم پس از اين وضعيت خودرو و بنزين
امروزه به‏ صرفه‏ست که خر داشته باشد

با اين همه، امروزه صلاح است که انسان
کمتر ز همه چيز خبر داشته باشد

هرگز نکند چاپ کسي شعر خودش را
اندازه من شعر مگر داشته باشد

اين شعر پُر از حاشيه بر روي مخاطب‌
اي کاش که يک ذره اثر داشته باشد!

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313364
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.