نمايشگاه « نمي‌توانم نفس بکشم» افتتاح شد

نمايشگاه «نمي‌توانم نفس بکشم» هم‌زمان در حوزه هنري و زيرگذر ميدان وليعصر(عج) با حضور ?? اثر از ?? کشور جهان در گالري ابوالفضل عالي گشايش يافت.

 

آيين گشايش نمايشگاه پويش کارتون «نمي‌توانم نفس بکشم» چهارشنبه ?? خردادماه در گالري ابوالفضل عالي با حضور محسن مؤمني‌شريف رئيس حوزه هنري، مسعود شجاعي طباطبايي مدير مرکز هنرهاي تجسمي، مجيد سرسنگي نويسنده و پژوهشگر، مازيرا بيژني کاريکاتوريست و مجتبي رحماندوست نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي برپا شد.

آثار اين نمايشگاه توسط ?? کارتونيست و از ?? کشور جهان، در محکوميت رفتار ضدحقوق بشري و نژادپرستانه آمريکا خلق شد و در معرض ديد عموم قرار گرفت.

در اين رويداد، هنرمنداني از کشورهايي همچون بلژيک، فرانسه، آلمان، ترکيه، اندونزي، مکزيک، آرژانتين، برزيل، سوريه، مصر، مراکش و ?? کشور ديگر آثار خود را به نمايشگاه ارسال کردند.

 

هنرمندان وجدان بيدار جامعه هستند

 

محسن مؤمني‌شريف رئيس حوزه هنري پس از بازديد از نمايشگاه، اين اتفاق را دليلي بر افشاي حقيقت دانست و گفت: ماسک دروغيني که آمريکا براي دفاع از حقوق بشر بر چهره زده بود، برداشته و حقيقت افشا شد.

رئيس حوزه هنري، ديده نشدن فرياد و آثار هنرمندان آمريکا را به دليل امپراطوري خبري موجود در آن کشور دانست و تاکيد کرد: اين اتفاق سبب شد تا کنترل از دست رسانه‌ها خارج شود.

مؤمني‌شريف هنرمندان را وجدان بيدار جامعه دانست و گفت: هنرمندان به عنوان وجدان بيدار جامعه از اين مسائل چشم‌پوشي نمي‌کنند. اين آثار تنها بخشي از احساس و انديشه هنرمندان دنيا نسبت به اين اتفاق است.

وي کم بودن تعداد آثار را دليلي بر ضيق‌وقت عنوان کرد و افزود: در اين نمايشگاه ?? اثر تنها در ? روز دريافت شد و اگر زمان بيشتري در دست بود، هنرمندان بيشتري در اين پويش و هم‌دردي با انسان‌هاي مظلوم شرکت مي‌کردند.

 

مرگ جورج فلويد آتش زير خاکستر را روشن کرد

 

سيد مسعود شجاعي طباطبايي مدير مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري در حاشيه اين نمايشگاه گفت: عنوان اين پويش بعد از اتفاقاتي که منجر به نقض حقوق بشر شده و برگرفته از بيانات مقام معظم رهبري انتخاب شده است.

شجاعي طباطبايي اين اتفاق را مهم دانست و تاکيد کرد: مرگ جورج فلويد آتش زير خاکستر را روشن کرد و ثابت کرد ادعاي حقوق بشر آمريکا در عمل اتفاق نيفتاده است.

وي برگزاري نمايشگاه را وظيفه حوزه هنري دانست و ادامه داد: آثار در قالب کاريکاتور که زباني قابل فهم و بين المللي دارد، خلق شده‌است.

مدير مرکز هنرهاي تجسمي از انتشار کتاب الکترونيکي آثار اين نمايشگاه خبر داد و گفت: اين آثار در هفته حقوق بشر آمريکايي در سطح شهر و در مرکز ?? استان به نمايش در خواهد آمد.

 

زبان کاريکاتور بين‌المللي است

 

مجتبي رحماندوست، در حاشيه اين نمايشگاه، زبان هنرهاي تجسمي را بين‌المللي دانست و گفت: آمريکا در جريانات اخير از زبان بين‌المللي زانو و فشار و زور و اسلحه عليه سياه‌پوستان استفاده کرده است و اين موارد نيازي به تفسير ندارد. در مقابل اين زبان بين‌المللي، بايد از زبان بين‌المللي استفاده کرد.

رحماندوست برپايي نمايشگاه در حوزه هنري را کاري بزرگ و تاثيرگذار در سطح جهاني دانست و تصريح کرد: شرکت کشورهاي مختلف در اين پويش نشان از اهميت موضوع دارد.
ادبيات و هنر زماني که به عالم طنز راه پيدا مي‌کند، با ذوق و سليقه هر شخصي هم‌خواني دارد و بهتر از مستقيم‌گويي‌هاي ادبي است.

 

اين پويش نشان‌دهنده وحدت فکري و عاطفي است

 

مجيد سرسنگي نويسنده و پژوهشگر پس از بازديد نمايشگاه، تنوع و تکثر آثار موجود را تکان‌دهنده و ارزشمند دانست و گفت: آثاري از چهارسوي جهان در اينجا حضور دارد و اين نشان‌دهنده نوعي وحدت فکري و عاطفي است.

وي اين نمايشگاه را حجتي براي دفاع از هنرمندان متعهد سرزمينمان خواند و تصريح کرد: گاهي اوقات در فضاي مجازي و به دست کساني که ارزش هنر و هنرمندان را نمي‌شناسند، نوعي تعرض و تخفيف نسبت به مقام و جايگاه هنرمندان وجود دارد. اين نمايشگاه به روشني حجتي براي دفاع از هنرمندان متعهد سرزمين ماست.

گفتني‌ است، پويش «نمي‌توانم نفس بکشم» که از سوي مرکز هنرهاي تجسمي حوزه هنري برپا شده است؛ تا نيمه تيرماه (هفته حقوق بشر آمريکايي) ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313355
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.