ديپلمات‌نامه

 

«ديپلمات‌نامه» مجموعه‌اي از نوشته‌هاي طنز يوسفعلي ميرشکاک است که در سال‌هاي مياني دهه هفتاد در ماهنامه «نيستان» چاپ شد و سپس همين ناشر آنها را گرد آورد و به صورت کتاب منتشر کرد.

 

«ديپلمات نامه» را به نوعي مي‌توان نقيضه «سياست‌نامه» خواجه نظام‌الملک طوسي دانست. ولي در «ديپلمات‌نامه» انتقادات گسترده‌تري نسبت به مسايل و سياست‌هاي رايج روز آمده است؛ به طوري که سيدمهدي شجاعي اين کتاب را يکي از دقيق‌ترين گزارش‌هاي اوضاع تاريخ معاصر دانسته است.


در توضيحات پشت جلد کتاب آمده است: «بدان وقفک الله في الارض في الاختلاس که هر چند مصلحت آن است که تو نيز همچون بزرگان سلف و خلف، خود عهده‌دار تمام امور باشي، اما چون بيم آن مي‌رود که گروهي نادان بي‌تميز، ترا به استبداد نسبت کنند، جمعي مردمان چُلمن بي‌دست و پاي طلب کن و آنان را وزارت ده و برادران و فرزندان و کسان نزديک خود را به عنوان معاون و مشاور و مدير بر آنان بگمار تا نه به استبداد متهم باشي و نه بيگانگان را در امارت خود سهيم کرده باشي. ديگر اينکه هر چند حکماي بزرگ گفته‌اند: وزير ورز و وبال امير است اما تو چون به قاعده‌اي که گفته آمد رفتار کني هم از وزر وزيران آسوده باشي و هم چون در کارها خلل از حد بگذرد و زخم به شيرازه درنيايد، وزيران را به تيغ استيضاح سپاري و عزل کني تا خلق غبي، آنان را به تقصير نسبت کنند نه ترا.»

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=313193
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.