اسماعيل اميني: جايگاه طنز اصيل را نمي‌شناسيم

اسماعيل اميني در گفتگو با سايت دفتر طنز گفت: نگارش کتاب «لبخند سعدي» را به پايان رسانده ام و به زودي در انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد. در کتاب «لبخند سعدي» که طنز نوشته اي از غزليات اين شاعر بزرگ غزلسراست که با نگاه و تعمق در اين غزليات به جمع آوري شيوه طنز آوري سعدي پرداخته شده است. درباره بررسي طنز در گلستان و بوستان سعدي فعاليت هايي انجام شده اما تا کنون کسي به بررسي طنز موجود در غزليات سعدي نپرداخته بود  در حاليکه جاي فعاليت بسياري در اين عرصه وجود دارد.
اميني اظهار کرد: سعي کردم در اين کتاب با رويکردي متفاوت و با تعمق در طنز موجود در غزليات سعدي را بررسي کرده و در اختيار انديشمندان و پژوهشگران عرصه طنز قرار دهم تا جامعه ادبي نگاه جدي تر و عميق تري نسبت  به مقوله طنز داشته باشد. در ابتداي کار فکر نمي کردم حجم کتاب زياد شود اما جنس نگاه سعدي جنس طنز است و کشف و استخراج اين طنزها مي تواند در خلق شگردها و تکنيک هاي طنز آوري امروز ما موثر واقع شود .
اميني درباره جايگاه طنز در عصر حاضر گفت: طنز درروزگار ما مترادفي براي واژه خنده آوري شده، طنز جدي و متفکرانه در سايه طنز تفنني قرار گرفته و به همين علت جايگاه طنز اصيل و فاخر را نمي شناسيم، حتي صاحبان نقد ادبيات هم اين ظرافت طنز را در آثار بزرگان ما نديده اند و بدون اطلاع از پيشينه اش در تاريخ کشورمان به اين مقوله مي پردازند.
نويسنده کتاب «خندمين‌تر افسانه» در پايان اظهار کرد: در کشورما اغلب از طنز با مضمون فکاهي و خنده ياد مي شود، از اين رو نيازمند شناخت  طنز انديشمندانه هستيم که اين امر جز با انتشار آثار مناسب در اين زمينه محقق نخواهد شد .
کتاب «لبخند سعدي» به همت حوزه هنري استان تهران در انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : http://dtnz.ir/?p=311648
نظر بدون فحش شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.